The starting point of this essay will be the questioning of the thesis that historical knowledge is unable to complement scientific knowledge and to foster the awareness scientists have of their work. The article will discuss the position adopted, especially in the past, by analytical philosophers according to which the history of philosophy is not philosophy. The focus will be on the possible meta-philosophical, that is on the historical, cultural, and ideological, reasons which motivate this exclusion. Symmetrically, the essay will discuss whether and how the history of philosophy can properly be understood as “history”. Finally, the article will outline the particular relationship between the history of ideas on the one hand and philosophy and history on the other.

Il saggio si prefigge di mettere in discussione la tesi secondo cui la conoscenza storica non è in grado di integrare la conoscenza scientifica e di promuovere la consapevolezza che gli scienziati hanno del loro lavoro. L'articolo discute la posizione assunta, soprattutto in passato, dai filosofi analitici secondo cui la storia della filosofia non è filosofia. L'attenzione viene richiamata sulle possibili ragioni metafilosofiche, ovvero sulle ragioni storiche, culturali e ideologiche che motivano questa esclusione. Simmetricamente, il saggio discute se e come la storia della filosofia possa essere correttamente intesa come "storia". Infine, l'articolo delinea la particolare relazione tra la storia delle idee da un lato e filosofia e storia dall'altro.

Il codino di Münchhausen Sul rapporto della filosofia con la storia

Andrea Tagliapietra
2020-01-01

Abstract

The starting point of this essay will be the questioning of the thesis that historical knowledge is unable to complement scientific knowledge and to foster the awareness scientists have of their work. The article will discuss the position adopted, especially in the past, by analytical philosophers according to which the history of philosophy is not philosophy. The focus will be on the possible meta-philosophical, that is on the historical, cultural, and ideological, reasons which motivate this exclusion. Symmetrically, the essay will discuss whether and how the history of philosophy can properly be understood as “history”. Finally, the article will outline the particular relationship between the history of ideas on the one hand and philosophy and history on the other.
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