In addition to the imaginary geography of the Otherworld, Dante’s “Comedy” contains a real and scrupulously realistic geography, which outlines a fragmentary, but vivid and detailed image of fourteenth-century Italy. European Romanticism enhanced Dante’s topographies in an itinerary key, while in Italian culture the recognition of the territories described by the poet aims to build up a unitary consciousness in the sign of Dante, upholder of the homeland-nation. The connection between Dante’s poem and Italian landscape, odeporical tradition and national unification would be proposed again after the construction, between 1959 and 1964, of the Autostrada del Sole Milan-Naples. This was the first Italian long-distance motorway, the most important public work of post-war Italy, and a crucial instrument to modernize and to connect the North and South of the Country. On the seventh centenary of Dante’s birth Daniele Sterpos, Communications and Press Office Manager for the Italian Società Autostrade S.p.A., published "Luoghi danteschi dalla Milano-Napoli" in the monthly «Autostrade» (VII, 5, 1965), the promotional periodical of the Company. The essay associates the memory of the poet with the infrastructure, mapping out a series of topographies between the Po and Montecassino, mentioned in the “Comedy" and connected by the new motorway. Each place is presented through the juxtaposing of Dante’s tercets to the photographic shots of the landscapes portrayed from the perspective of the motorway, following the regular sequence of the kilometer milestones. According to the author, an exponent of the moment of maximum impulse of road transport, the geographies of the poem thus become concrete paths within the Italian landscape, enriched by Dante’s legacy, unified by rational modern mobility, and offered to future fruition.

Accanto alla geografia fantastica dei regni oltremondani, nella “Commedia" affiora un’altra geografia, reale e scrupolosamente realistica, tale da delineare un’immagine vivida e dettagliata, benché frammentaria, dell’Italia del Trecento. Il Romanticismo europeo valorizza le topografie dantesche in chiave itineraria, mentre nella cultura italiana la ricognizione dei territori descritti dal poeta è funzionale alla costruzione di una coscienza unitaria nel segno di Dante custode della patria-nazione. La saldatura tra poema dantesco e paesaggio italico, odeporica e unificazione nazionale sarà riproposta all’indomani della costruzione, fra il 1959 e il 1964, dell’Autostrada del Sole Milano-Napoli, la prima autostrada italiana a lunga percorrenza, l’opera pubblica di maggior rilievo dell’Italia post-bellica, strumento cruciale della modernizzazione nazionale e dell’avvicinamento fra il Nord e il Sud del Paese. Daniele Sterpos, dirigente responsabile dell’Ufficio Stampa della Società Costruttrice Autostrade S.p.A., nel settimo centenario della nascita di Dante pubblica "Luoghi danteschi dalla Milano-Napoli" nel mensile «Autostrade» (VII, 5, 1965), organo promozionale della Società. Il saggio associa la memoria del poeta all’infrastruttura, inaugurata il 4 ottobre dell’anno precedente, proponendo una sequenza di topografie fra il Po e Montecassino, menzionate nella “Commedia" e connesse dal nuovo nastro viario. Ciascun luogo è presentato mediante l’accostamento delle terzine alle inquadrature fotografiche dei paesaggi ritratti dal punto di vista stradale, nella successione delle tappe chilometriche. Secondo la prospettiva dell’autore, interprete del momento di massimo impulso della trasportistica su gomma, le geografie del poema diventano concreti percorsi entro il paesaggio italiano, arricchito dall’eredità dantesca, finalmente unificato da una mobilità razionale e moderna, offerto alla fruizione del futuro.

Percorrere le geografie della «Commedia» sulle strade dell’Italia (sempre più) Unita: Daniele Sterpos, «Luoghi danteschi dalla Milano-Napoli» (1965)

Giovanna Corazza
2023-01-01

Abstract

In addition to the imaginary geography of the Otherworld, Dante’s “Comedy” contains a real and scrupulously realistic geography, which outlines a fragmentary, but vivid and detailed image of fourteenth-century Italy. European Romanticism enhanced Dante’s topographies in an itinerary key, while in Italian culture the recognition of the territories described by the poet aims to build up a unitary consciousness in the sign of Dante, upholder of the homeland-nation. The connection between Dante’s poem and Italian landscape, odeporical tradition and national unification would be proposed again after the construction, between 1959 and 1964, of the Autostrada del Sole Milan-Naples. This was the first Italian long-distance motorway, the most important public work of post-war Italy, and a crucial instrument to modernize and to connect the North and South of the Country. On the seventh centenary of Dante’s birth Daniele Sterpos, Communications and Press Office Manager for the Italian Società Autostrade S.p.A., published "Luoghi danteschi dalla Milano-Napoli" in the monthly «Autostrade» (VII, 5, 1965), the promotional periodical of the Company. The essay associates the memory of the poet with the infrastructure, mapping out a series of topographies between the Po and Montecassino, mentioned in the “Comedy" and connected by the new motorway. Each place is presented through the juxtaposing of Dante’s tercets to the photographic shots of the landscapes portrayed from the perspective of the motorway, following the regular sequence of the kilometer milestones. According to the author, an exponent of the moment of maximum impulse of road transport, the geographies of the poem thus become concrete paths within the Italian landscape, enriched by Dante’s legacy, unified by rational modern mobility, and offered to future fruition.
2023
22 (2023), «L’ombra sua torna». Dante, il Novecento e oltre, a cura di C. Cattermole Ordóñez, M. Moretti, S. Vandi [ISSN 2813-6659]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2023 Percorrere le geografie della Commedia, Tenzone 22 2023.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Creative commons
Dimensione 3.04 MB
Formato Adobe PDF
3.04 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5013541
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact