The economic interpretive conception of reality is inclined towards evaluating actions’ outcomes in terms of utility, wealth or quality of life. By abandoning this view, one is immediately thrown into a humanist perspective. The most pressing issue raised by humanism is that of understanding human condition through new interpretive categories—all of them aimed at assuming the person as an end. The “human being” could not be redefined without prioritizing her fulfilment for what concerns the quality of the entities she may become or do as the result of satisfying constructing practices. In brief, the human being is to be understood in terms of comprehensive capacity building. With regard to this need, this paper will attempt to argumentatively describe the necessary condition for an individual to accomplish her own task. The starting point of this study will take into account capacity building as what emerges from the intersection of the theories of Sen, Nussbaum and Arendt. In particular, the fulfilment of her tasks is undertaken by the individual whenever capacity building is achieved by the mind. This kind of mind is thus defined as “pertinent”. A new paradigm is thus outlined, which provides a new conception of knowledge by means of pedagogic resilience: the economic requalification backs up an idea of mind whose features imply the aforementioned new paradigm of knowledge. In order to achieve this positive end, however, economical requalification shall be addressed in terms of human development.

Abbandonare ogni tentazione di far ricorso ad una concezione interpretativa della realtà meramente economicista, così incline a focalizzare l’attenzione su ciò che si riesce a mettere in atto giudicandolo in termini di utilità, di opulenza o di qualità della vita, immette necessariamente in una prospettiva umanistica, che pone, come quesito più pressante, quello di leggere la condizione umana sulla base di nuove categorie intepretative, tutte ugualmente orientate ad assumere la persona come fine. E non si può ripensare ‘l’umano’ se non, prioritariamente, in termini di una sua piena realizzazione rispetto alla qualità delle cose che può essere o fare in maniera costruttiva e soddisfacente, o, in sintesi, in termini di una piena capacitazione delle sue possibilità. Concepita in riferimento a questa esigenza, la riflessione che segue tenterà una descrizione argomentata delle condizioni necessarie perché ogni singola persona possa riuscire nel compito delineato a partire dall’assunzione di una interpretazione della capacitazione frutto della triangolazione delle prospettive interpretative delineate da Sen, Nussbaum e Arendt. In particolare si verificherà se e a quali condizioni la mente possa svolgere una funzione capacitante, se questo tipo di mente possa connotarsi come ‘pertinente’ e quale debba essere il paradigma esplicito di riferimento. Si considererà, dunque, la ‘tenuta’ pedagogica di un nuovo modo di concepire la conoscenza, geminazione diretta del tipo di mente delineato e funzionale, o, meglio, pertinente rispetto ad un progetto di riqualificazione economica, che è, e deve essere prioritariamente, un progetto di sviluppo umano.

La mente pertinente come condizione capacitante

Ines Giunta
2013-01-01

Abstract

The economic interpretive conception of reality is inclined towards evaluating actions’ outcomes in terms of utility, wealth or quality of life. By abandoning this view, one is immediately thrown into a humanist perspective. The most pressing issue raised by humanism is that of understanding human condition through new interpretive categories—all of them aimed at assuming the person as an end. The “human being” could not be redefined without prioritizing her fulfilment for what concerns the quality of the entities she may become or do as the result of satisfying constructing practices. In brief, the human being is to be understood in terms of comprehensive capacity building. With regard to this need, this paper will attempt to argumentatively describe the necessary condition for an individual to accomplish her own task. The starting point of this study will take into account capacity building as what emerges from the intersection of the theories of Sen, Nussbaum and Arendt. In particular, the fulfilment of her tasks is undertaken by the individual whenever capacity building is achieved by the mind. This kind of mind is thus defined as “pertinent”. A new paradigm is thus outlined, which provides a new conception of knowledge by means of pedagogic resilience: the economic requalification backs up an idea of mind whose features imply the aforementioned new paradigm of knowledge. In order to achieve this positive end, however, economical requalification shall be addressed in terms of human development.
2013
XI
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La mente pert.pdf

non disponibili

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 311.7 kB
Formato Adobe PDF
311.7 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3703881
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact