Tearing the heart from the breast. Body and text in Baliani’s Kohlhaas: Marco Baliani’s monologue Kohlhaas launched the Italian narrative theatre movement in 1989, and the present paper discusses its relation to its source text, Michael Kohlhaas by Heinrich von Kleist. Through innovative developments in the language of theatre, Baliani responds to the desire to renew language radically, a desire that is also present in Kleist’s novella. The essay focuses on how an experience of loss, the essence of Michael Kohlhaas, can be rendered in real terms. The affinity between the two works, which in many respects are very different, can be found in the idea of things ending, that is, in the tragic substance of their narration. In a world in which reason has become a useless destructive weapon, a meaningless, but perfectly working mechanism, both versions of Kohlhaas show that it is the body and physical movement that remain our only means of expression notwithstanding their inconsistencies and contradictions.

Il contributo prende in esame il monologo Kohlhaas di Marco Baliani che nel 1989 inaugura il teatro di narrazione in Italia, mettendolo in relazione alla fonte di Heinrich von Kleist. Attraverso un'originale modificazione dei linguaggi scenici Baliani coglie un intento di radicale rinnovamento linguistico già presente nel Kohlhaas kleistiano e dà corpo – questa l'ipotesi di fondo del contributo – a un'esperienza della perdita che rappresenta l’essenza stessa del testo originale. Il punto di unione fra queste due opere, per molti aspetti anche molto diverse fra loro, va ricercato in un comune senso della fine, nel fondamento tragico delle narrazioni. In un mondo in cui la ragione è diventata strumento vuoto e annichilente, meccanismo insensato ma perfettamente funzionante, in entrambe le versioni di Kohlhaas sono il corpo, la gestualità e la fisicità, pur con tutte le loro discontinuità e contraddizioni, a rimanere l'unica forma di espressione ancora possibile.

Strapparsi il cuore dal petto. Corpo e testo nel Kohlhaas di Kleist e Baliani

FOSSALUZZA, Cristina
2016-01-01

Abstract

Tearing the heart from the breast. Body and text in Baliani’s Kohlhaas: Marco Baliani’s monologue Kohlhaas launched the Italian narrative theatre movement in 1989, and the present paper discusses its relation to its source text, Michael Kohlhaas by Heinrich von Kleist. Through innovative developments in the language of theatre, Baliani responds to the desire to renew language radically, a desire that is also present in Kleist’s novella. The essay focuses on how an experience of loss, the essence of Michael Kohlhaas, can be rendered in real terms. The affinity between the two works, which in many respects are very different, can be found in the idea of things ending, that is, in the tragic substance of their narration. In a world in which reason has become a useless destructive weapon, a meaningless, but perfectly working mechanism, both versions of Kohlhaas show that it is the body and physical movement that remain our only means of expression notwithstanding their inconsistencies and contradictions.
2016
10/2016
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
1464-704-1-SM-1.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Licenza: Licenza non definita
Dimensione 277.77 kB
Formato Adobe PDF
277.77 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3685393
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact