The essay, through the analysis of a specific reality such as the Institute of Theatre and Opera in Giorgio Cini Foundation, aims to investigate the role of the Artist’s archive in the construction of a shared memory of live performance. A tangible remnant of a complex and multi-authorial art, the archive, in fact, presents specific characteristics regarding the producing subject, the internal arrangement of the documents and, above all, the reasons for its constitution, largely still to be investigated.
Il saggio, attraverso l’analisi di una realtà specifica quale l’Istituto per il Teatro e il Melodramma della Fondazione Giorgio Cini, intende indagare il ruolo dell’archivio d’artista nella costruzione di una memoria condivisa sullo spettacolo dal vivo. Residuo materiale di un’arte complessa e multi autoriale, l’archivio, infatti, presenta delle caratteristiche specifiche che riguardano il soggetto produttore, l’ordinamento interno delle carte e, soprattutto, le ragioni della sua costituzione, in gran parte ancora da indagare.
L'archivio d'artista e la memoria del teatro tra tutela e valorizzazione
Marianna Zannoni
2025-01-01
Abstract
The essay, through the analysis of a specific reality such as the Institute of Theatre and Opera in Giorgio Cini Foundation, aims to investigate the role of the Artist’s archive in the construction of a shared memory of live performance. A tangible remnant of a complex and multi-authorial art, the archive, in fact, presents specific characteristics regarding the producing subject, the internal arrangement of the documents and, above all, the reasons for its constitution, largely still to be investigated.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Pagine da BT_142-e-Marianna Zannoni.pdf
non disponibili
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso chiuso-personale
Dimensione
3.43 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.43 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



