This paper explores the complex intersection between educational responsibility and Artificial Intelligence in language teaching by analysing theoretical and practical implications of AI integration in language learning processes. The study examines the dichotomy between human and technological responsibility in educational contexts, and highlights how generative AI tools raise fundamental questions about learning autonomy, the integrity of linguistic production, and assessment practices. The paper also emphasises the need for a balanced approach, recognising AI's potential as a support tool while maintaining the central position of human participation in educational processes.

Il saggio esplora la complessa intersezione tra responsabilità educativa e intelligenza artificiale nell'insegnamento delle lingue, analizzando le implicazioni teoriche e pratiche dell'integrazione dell'IA nei processi di apprendimento linguistico. Si esamina la dicotomia tra responsabilità umana e tecnologia nel contesto educativo, evidenziando come l'adozione di tali strumenti sollevi questioni fondamentali sull'autonomia dell'apprendimento, integrità della produzione linguistica e pratiche valutative, e richieda un approccio equilibrato che riconosca il potenziale dell'IA come strumento di supporto, mantenendo al contempo la posizione centrale della partecipazione umana nei processi educativi.

Responsabilità e autonomia nell'era dell'Intelligenza Artificiale: sfide e opportunità per l'educazione linguistica

Ilaria Compagnoni
2025-01-01

Abstract

This paper explores the complex intersection between educational responsibility and Artificial Intelligence in language teaching by analysing theoretical and practical implications of AI integration in language learning processes. The study examines the dichotomy between human and technological responsibility in educational contexts, and highlights how generative AI tools raise fundamental questions about learning autonomy, the integrity of linguistic production, and assessment practices. The paper also emphasises the need for a balanced approach, recognising AI's potential as a support tool while maintaining the central position of human participation in educational processes.
2025
4
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Compagnoni - 2025.pdf

embargo fino al 01/01/2028

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 8.47 MB
Formato Adobe PDF
8.47 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5105972
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact