This paper explores the complex intersection between educational responsibility and Artificial Intelligence in language teaching by analysing theoretical and practical implications of AI integration in language learning processes. The study examines the dichotomy between human and technological responsibility in educational contexts, and highlights how generative AI tools raise fundamental questions about learning autonomy, the integrity of linguistic production, and assessment practices. The paper also emphasises the need for a balanced approach, recognising AI's potential as a support tool while maintaining the central position of human participation in educational processes.
Il saggio esplora la complessa intersezione tra responsabilità educativa e intelligenza artificiale nell'insegnamento delle lingue, analizzando le implicazioni teoriche e pratiche dell'integrazione dell'IA nei processi di apprendimento linguistico. Si esamina la dicotomia tra responsabilità umana e tecnologia nel contesto educativo, evidenziando come l'adozione di tali strumenti sollevi questioni fondamentali sull'autonomia dell'apprendimento, integrità della produzione linguistica e pratiche valutative, e richieda un approccio equilibrato che riconosca il potenziale dell'IA come strumento di supporto, mantenendo al contempo la posizione centrale della partecipazione umana nei processi educativi.
Responsabilità e autonomia nell'era dell'Intelligenza Artificiale: sfide e opportunità per l'educazione linguistica
Ilaria Compagnoni
2025-01-01
Abstract
This paper explores the complex intersection between educational responsibility and Artificial Intelligence in language teaching by analysing theoretical and practical implications of AI integration in language learning processes. The study examines the dichotomy between human and technological responsibility in educational contexts, and highlights how generative AI tools raise fundamental questions about learning autonomy, the integrity of linguistic production, and assessment practices. The paper also emphasises the need for a balanced approach, recognising AI's potential as a support tool while maintaining the central position of human participation in educational processes.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Compagnoni - 2025.pdf
embargo fino al 01/01/2028
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione
8.47 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.47 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



