This paper aims to verify the presence – as already noted by scholars – of Iuv. 13,96 and 129-134 in two passages of Querolus (33,3 and 83). The reference to the capsae Titi and podagra Titi in Querol. 33,3 is examined in connection with the syntagm locupletem podagram in Iuv. 13,96. In continuity with the Greek tradition, both passages express the consequence of possessing wealth and being afflicted by gout. Some hypotheses regarding the identification of the character indicated by the genitive Titi are then discussed. The second part of the article analyses the comparison between Sycophant’s words in Querol. 83,3 and Iuv. 13,129-134, where the poet denounces that among his contemporaries, a loss of wealth is mourned more sincerely than a deceased person. The two passages reveal similarities both in formal aspects and in contextual affinity. In Querolus, the line is inserted into the parody of a funeral vigil dedicated to lost wealth. This parody shows itself to be constructed on the reversal of the conventions of a laudatio funebris. Moreover, considering how the Juvenalian source is presented offers the opportunity for some reflections on the interaction between the anonymous author and his audience. Finally, the two references to Iuv. 13 are framed within the renewed interest that Juvenal’s poetry received between the 4th and 5th centuries.
Il contributo si propone di verificare la presenza, già segnalata dagli studiosi, di Iuv. 13,96 e 129-134 in due passi del Querolus (33,3 e 83). Il riferimento alle capsae Titi e alla podagra Titi in Querol. 33,3 viene esaminato in relazione all’espressione locupletem podagram di Iuv. 13,96: in continuità con la tradizione greca, entrambi i passi esprimono la consequenzialità tra il possesso della ricchezza e l’essere affetto dalla podagra. Sono poi discusse alcune ipotesi sull’identificazione del personaggio indicato con il genitivo Titi. Nella seconda sezione si analizza il confronto tra le parole di Sicofante in Querol. 83,3 e Iuv. 13,129-134, in cui il poeta denuncia che tra i suoi contemporanei una perdita economica si piange con più sincerità di un defunto. I due loci si rivelano accomunati, oltre che da una consonanza formale, anche da affinità contestuali. Nel Querolus la battuta è inserita nella parodia di una veglia funebre dedicata a una ricchezza perduta: l’analisi di tale parodia mostra come essa sia costruita in particolare sul ribaltamento dei moduli della laudatio funebris. Si riflette quindi sul rapporto tra l’Anonimo commediografo e il suo pubblico alla luce delle modalità di riproposizione del fons giovenaliano; i due accostamenti alla satira XIII vengono infine inquadrati nell’ambito del rinnovato interesse di cui fu oggetto la poesia di Giovenale tra IV e V secolo.
Ricerche sulla presenza di Giovenale nel Querolus
Andrea Arrighini
2024-01-01
Abstract
This paper aims to verify the presence – as already noted by scholars – of Iuv. 13,96 and 129-134 in two passages of Querolus (33,3 and 83). The reference to the capsae Titi and podagra Titi in Querol. 33,3 is examined in connection with the syntagm locupletem podagram in Iuv. 13,96. In continuity with the Greek tradition, both passages express the consequence of possessing wealth and being afflicted by gout. Some hypotheses regarding the identification of the character indicated by the genitive Titi are then discussed. The second part of the article analyses the comparison between Sycophant’s words in Querol. 83,3 and Iuv. 13,129-134, where the poet denounces that among his contemporaries, a loss of wealth is mourned more sincerely than a deceased person. The two passages reveal similarities both in formal aspects and in contextual affinity. In Querolus, the line is inserted into the parody of a funeral vigil dedicated to lost wealth. This parody shows itself to be constructed on the reversal of the conventions of a laudatio funebris. Moreover, considering how the Juvenalian source is presented offers the opportunity for some reflections on the interaction between the anonymous author and his audience. Finally, the two references to Iuv. 13 are framed within the renewed interest that Juvenal’s poetry received between the 4th and 5th centuries.File | Dimensione | Formato | |
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