The contemporary era, with the end of the cultural and ideological “grand narratives” that allowed the composition of the practice of philosophy with a determined and constant social function of theory, forces the philosopher to (re-)deal with the mask of his conceptual character. At the beginning of contemporaneity, the figure of Nietzsche arises, a professor of classical philology prematurely retired from teaching and intent on transforming the work of thought into a flurry of necessary books, “for everyone and for no one,” as the subtitle of Zarathustra will ironically say. With Nietzsche, the philosopher’s writing transforms the function of theory, binding it tightly on the one hand to the actuality of the era itself, to the impatient pace of its transformations, freeing it however from any scientific community to which it belongs (even that of philosophers, as his own "Wirkungsgeschichte" shows), and on the other to the melting pot of style, in which philosophy is even more tied to the characteristics of the conceptual character who acts as its spokesperson.

L’epoca contemporanea, con la fine delle “grandi narrazioni” culturali e ideologiche che consentivano la composizione della pratica della filosofia con una determinata e costante funzione sociale della teoria, obbliga il filosofo a (ri-)fare i conti con la maschera del suo personaggio concettuale. All’inizio della contemporaneità ecco sorgere, allora, la figura di Nietzsche, un professore di filologia classica precocemente messo a riposo dall’insegnamento e intenzionato a trasformare l’opera del pensiero in una raffica di libri necessari, “per tutti e per nessuno”, come ironizzerà il sottotitolo dello Zarathustra. Con Nietzsche la scrittura del filosofo trasforma la funzione della teoria, la vincola strettamente da un lato all’attualità stessa dell’epoca, al ritmo impaziente delle sue trasformazioni, svincolandola tuttavia da una qualche comunità scientifica di appartenenza (anche da quella dei filosofi, come mostra la sua stessa Wirkungsgeschichte), dall’altro al crogiolo dello stile, in cui la filosofia si lega ancor di più alle caratteristiche del personaggio concettuale che ne fa da portavoce.

Questioni di stile. Saggio ad uso di prefazione

Andrea Tagliapietra
2023-01-01

Abstract

The contemporary era, with the end of the cultural and ideological “grand narratives” that allowed the composition of the practice of philosophy with a determined and constant social function of theory, forces the philosopher to (re-)deal with the mask of his conceptual character. At the beginning of contemporaneity, the figure of Nietzsche arises, a professor of classical philology prematurely retired from teaching and intent on transforming the work of thought into a flurry of necessary books, “for everyone and for no one,” as the subtitle of Zarathustra will ironically say. With Nietzsche, the philosopher’s writing transforms the function of theory, binding it tightly on the one hand to the actuality of the era itself, to the impatient pace of its transformations, freeing it however from any scientific community to which it belongs (even that of philosophers, as his own "Wirkungsgeschichte" shows), and on the other to the melting pot of style, in which philosophy is even more tied to the characteristics of the conceptual character who acts as its spokesperson.
2023
L'agitatore, l'imperialista e il filosofo. Metamorfosi di Nietzsche in Francia (1877-1960)
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
A. Tagliapietra, Questioni di stile.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 477.91 kB
Formato Adobe PDF
477.91 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5079343
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact