The original meaning of the word catastrophe comes from the vocabulary of classical theatre, that of tragedy mentioned by Aristotle in the Poetics. Catastrophe is the significant dramatic event, the turning point that decides the ending of a narrative or drama, its fatal outcome, the mournful fulfillment of the tragic hero's destiny. In the Baroque era, theatre as a metaphor for the world and the world conceived as a theatrical scene (theatrum mundi), orient human beings to conceive themselves as spectators of a show whose script was written by God. It is possible to formulate the hypothesis that the spectacularization of the Lisbon earthquake has given a decisive contribution to the affirmation of the common use of the word, that is, to the imposition of the modern sense of catastrophe in total independence from the ancient dramatic meaning. : The change that has occurred in the meaning of the word catastrophe is, in fact, punctually testified by the reference to the pages of the most emblematic book of the culture of the Enlightenment, namely the Encyclopédie. The modern catastrophe, unlike the ancient one focused on the hero, on the tragic protagonist, strikes collective subjects, masses, multitudes, populations, often united only by the same accidental condition of being victims. The element of continuity in the history of the idea of catastrophe is given by the importance of the spectator. What distinguishes the word "catastrophe" from its many synonyms, suggesting a specialized use of the term foreign to the habits of common language, is that it presupposes an unavoidable implication with the idea of spectacle. Catastrophe is not, therefore, any destruction, but rather the spectacle of destruction. It is in fact this conception of catastrophe as spectacle that emerges in the words of the philosophers and intellectuals of the Enlightenment called to action by the event of the earthquake in Lisbon. The spectacle of the catastrophe cannot be removed, nor can the condition of the spectator be deserted. Thus the empirical spectator, who can occasionally witness, as in the Lucretian tópos, the catastrophe of the shipwreck - that spectator, that is, who from classical antiquity reaches up to the threshold of the eighteenth century - becomes, with the Lisbon earthquake, the transcendental spectator of the Enlightenment, the subject of the moral catechism that from now on will reoccupy the term "humanity".

È dal vocabolario del teatro classico, quello della tragedia di cui parla Aristotele nella Poetica, che proviene il significato originario della parola catastrofe. La catastrofe è l’evento drammatico significativo, la svolta che decide il finale di una narrazione o di un dramma, il suo esito funesto, il compiersi luttuoso del destino dell’eroe tragico. Nell’epoca barocca il teatro come metafora del mondo e il mondo concepito come una scena teatrale (theatrum mundi), orientano gli esseri umani a concepirsi come spettatori di uno spettacolo il cui copione è stato scritto da Dio. è possibile formulare l’ipotesi che all’affermarsi dell’uso comune della parola, cioè all’imporsi del senso moderno della catastrofe in totale indipendenza dal significato drammaturgico antico, abbia dato un contributo decisivo proprio la spettacolarizzazione del terremoto di Lisbona. A testimoniare puntualmente il cambiamento sopravvenuto nel significato della parola catastrofe è, infatti, il riferimento alle pagine del libro più emblematico della cultura dell’illuminismo, ovvero l’Encyclopédie. La catastrofe moderna, a differenza di quella antica focalizzata sull’eroe, sul protagonista tragico, colpisce soggetti collettivi, masse, moltitudini, popolazioni, spesso accomunate soltanto dalla medesima condizione accidentale di esserne vittime. l’elemento di continuità nella storia dell’idea di catastrofe è dato dall’importanza dello spettatore. Ciò che distingue la parola “catastrofe” dai suoi molteplici sinonimi, suggerendo un uso specializzato del termine estraneo alle abitudini del linguaggio comune, è che essa presuppone un’implicazione ineludibile con l’idea di spettacolo. Catastrofe non è, quindi, una distruzione qualsiasi, bensì lo spettacolo della distruzione. È infatti questa concezione della catastrofe come spettacolo ciò che emerge nelle parole dei filosofi e degli intellettuali illuministi chiamati a raccolta dall’evento del sisma di Lisbona. Lo spettacolo della catastrofe non può essere rimosso, né la condizione dello spettatore può essere disertata. Così lo spettatore empirico, che occasionalmente può assistere, come nel tópos lucreziano, alla catastrofe del naufragio - quello spettatore, cioè, che dall’antichità classica giunge fino alle soglie del Settecento -, diventa, con il terremoto di Lisbona, lo spettatore trascendentale dell’illuminismo, il soggetto del catechismo morale che d'ora in poi andrà a rioccupare il termine "umanità".

Catastrofe con spettatore. Metamorfosi moderna di un’idea

Andrea Tagliapietra
2023-01-01

Abstract

The original meaning of the word catastrophe comes from the vocabulary of classical theatre, that of tragedy mentioned by Aristotle in the Poetics. Catastrophe is the significant dramatic event, the turning point that decides the ending of a narrative or drama, its fatal outcome, the mournful fulfillment of the tragic hero's destiny. In the Baroque era, theatre as a metaphor for the world and the world conceived as a theatrical scene (theatrum mundi), orient human beings to conceive themselves as spectators of a show whose script was written by God. It is possible to formulate the hypothesis that the spectacularization of the Lisbon earthquake has given a decisive contribution to the affirmation of the common use of the word, that is, to the imposition of the modern sense of catastrophe in total independence from the ancient dramatic meaning. : The change that has occurred in the meaning of the word catastrophe is, in fact, punctually testified by the reference to the pages of the most emblematic book of the culture of the Enlightenment, namely the Encyclopédie. The modern catastrophe, unlike the ancient one focused on the hero, on the tragic protagonist, strikes collective subjects, masses, multitudes, populations, often united only by the same accidental condition of being victims. The element of continuity in the history of the idea of catastrophe is given by the importance of the spectator. What distinguishes the word "catastrophe" from its many synonyms, suggesting a specialized use of the term foreign to the habits of common language, is that it presupposes an unavoidable implication with the idea of spectacle. Catastrophe is not, therefore, any destruction, but rather the spectacle of destruction. It is in fact this conception of catastrophe as spectacle that emerges in the words of the philosophers and intellectuals of the Enlightenment called to action by the event of the earthquake in Lisbon. The spectacle of the catastrophe cannot be removed, nor can the condition of the spectator be deserted. Thus the empirical spectator, who can occasionally witness, as in the Lucretian tópos, the catastrophe of the shipwreck - that spectator, that is, who from classical antiquity reaches up to the threshold of the eighteenth century - becomes, with the Lisbon earthquake, the transcendental spectator of the Enlightenment, the subject of the moral catechism that from now on will reoccupy the term "humanity".
2023
La «Catastrofe» dal Settecento all'Età contemporanea. Immagini, temi ed usi
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