Italy can claim the largest presence and the most widespread distribution of cultural sites throughout the country. However, one third of these sites cannot be considered inclusive (ISTAT, 2022). Making them accessible would require a focus on visitors, respecting their autonomy and capabilities (Sen, 2000), by studying strategies that allow for participation and inclusive co-design. To this end, students on the Pedagogy and Special Education course at Ca’ Foscari University of Venice were given the task of actually rethinking the accessibility of a museum institution of their choice. To reach this goal, the students applied the seven principles of Ronald Mace’s universal design model (1985). This model was complemented by Sandell and Dodd’s model (2010), in order to focus on existing barriers, and Maslow’s Hierarchy of Needs model (1954), in order to identify possible solutions to meet the visitors’ diverse requirements. This paper illustrates how museum practices can be reshaped with the contribution of special pedagogy, making accessibility a resource and a prerequisite for any design aimed at visitor empowerment.

L’Italia vanta la maggiore presenza e la più capillare distribuzione di luoghi della cultura su tutto il territorio nazionale. Tuttavia, un terzo di questi siti non si può considerare inclusivo (ISTAT, 2022). Renderli accessibili, significa aprirli a uno scenario che pone il visitatore al centro, nel rispetto della sua autonomia e delle sue capacitazioni (Sen, 2000), studiando strategie che ne consentono la partecipazione e la co-progettazione inclusiva. A questo scopo, agli studenti del corso di Pedagogia e Didattica Speciale dell’Università Ca’ Foscari di Venezia, è stato affidato il compito autentico di ripensare l’accessibilità di un’istituzione museale a scelta, utilizzando i sette principi del modello dell’Universal Design di Ronald Mace (1985). Tale modello è stato integrato con quello di Sandell e Dodd (2010) per mettere a fuoco le barriere esistenti e quello del Hierarchy of Needs di Maslow (1954) per indicare possibili soluzioni volte a soddisfare l’eterogeneità dei bisogni dei pubblici. Il paper evidenzia come le pratiche museali possano essere rimodellate attraverso l’apporto della pedagogia speciale, facendo dell’accessibilità una risorsa collettiva e il prerequisito di ogni progettazione volta all’empowerment dei visitatori.

Ripensare l’accessibilità museale per creare spazi esperienziali generativi di inclusione e innovazione

BARBARA BASCHIERA
2024-01-01

Abstract

Italy can claim the largest presence and the most widespread distribution of cultural sites throughout the country. However, one third of these sites cannot be considered inclusive (ISTAT, 2022). Making them accessible would require a focus on visitors, respecting their autonomy and capabilities (Sen, 2000), by studying strategies that allow for participation and inclusive co-design. To this end, students on the Pedagogy and Special Education course at Ca’ Foscari University of Venice were given the task of actually rethinking the accessibility of a museum institution of their choice. To reach this goal, the students applied the seven principles of Ronald Mace’s universal design model (1985). This model was complemented by Sandell and Dodd’s model (2010), in order to focus on existing barriers, and Maslow’s Hierarchy of Needs model (1954), in order to identify possible solutions to meet the visitors’ diverse requirements. This paper illustrates how museum practices can be reshaped with the contribution of special pedagogy, making accessibility a resource and a prerequisite for any design aimed at visitor empowerment.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ISS-c08_Baschiera_2_2024- Ripensare l’accessibilità museale.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 117.65 kB
Formato Adobe PDF
117.65 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5059021
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact