The article highlights the crucial role of Teaching and Learning Centers (TLCs) in innovative learning ecosystems. It analyses the context of European educational policies and the importance of innovation in university teaching and research. The skills required for teachers in national and international contexts are discussed, pointing out the need for continuous professional development following the heutagogical model. The essay presents the project of Ca' Foscari University and its commitment to educational innovation and the professional development of teachers both in terms of training and internationalization of teaching practices.

L'articolo sottolinea il ruolo cruciale dei Centri di Insegnamento e Apprendimento (TLCs) negli ecosistemi di apprendimento innovativi. Analizza il contesto delle politiche educative europee e l'importanza dell'innovazione nell'insegnamento e nella ricerca universitaria. Le competenze richieste per gli insegnanti in contesti nazionali e internazionali sono discusse, evidenziando la necessità di uno sviluppo professionale continuo seguendo il modello eutagogico. Il saggio presenta il progetto dell'Università Ca' Foscari e il suo impegno per l'innovazione educativa e lo sviluppo professionale degli insegnanti sia in termini di formazione che di internazionalizzazione delle pratiche didattiche.

I Teaching and Learning Centres come hub di innovazione per i nuovi ecosistemi dell’apprendimento

Massimiliano Costa;Barbara Baschiera
2024-01-01

Abstract

The article highlights the crucial role of Teaching and Learning Centers (TLCs) in innovative learning ecosystems. It analyses the context of European educational policies and the importance of innovation in university teaching and research. The skills required for teachers in national and international contexts are discussed, pointing out the need for continuous professional development following the heutagogical model. The essay presents the project of Ca' Foscari University and its commitment to educational innovation and the professional development of teachers both in terms of training and internationalization of teaching practices.
2024
42 XV
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CQIIA-XIV-42_2024 aprile.pdf

non disponibili

Tipologia: Documento in Post-print
Licenza: Copyright dell'editore
Dimensione 3.6 MB
Formato Adobe PDF
3.6 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5056560
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact