The essay examines the "canzone" schemes of a collection that is among the richest collectors of this metrical form in the late 15th century, Rustico Romano’s "Perleone". Of the fifteen canzoni out of the total 250 poems, six are based on Petrarchan schemes (Rvf 29, 53 and 125), while the remaining ten (for a total of nine different schemes) display a «nuova textura» that does not seem to be found in other authors. Some of the latter, moreover, not only find no antecedents in the Canzoniere, but do not conform to the canons imposed by Dante and Petrarch, proposing experimental (or archaizing) and apparently irrational morphologies, which show some connection with the ballata form.
L’intervento passa in rassegna gli schemi di canzone di una raccolta che è fra i più ricchi collettori di questa forma metrica a fine Quattrocento, il "Perleone" di Rustico Romano. Delle quindici canzoni sui 250 componimenti totali, sei attingono a schemi petrarcheschi (Rvf 29, 53 e 125), mentre le restanti dieci (per un totale di nove schemi diversi) presentano una «nuova textura» che non pare attestata in altri autori. Alcune fra queste ultime, peraltro, non solo non trovano antecedenti nel Canzoniere, ma risultano addirittura non conformi ai canoni impostisi a partire da Dante e Petrarca, proponendo morfologie sperimentalistiche (o arcaizzanti) e apparentemente irrazionali, che mostrano qualche legame con la forma ballata.
Fra canzoni petrarchesche e di «nuova textura»: qualche osservazione sul «Perleone» di Rustico Romano
Davoli Francesco
2023-01-01
Abstract
The essay examines the "canzone" schemes of a collection that is among the richest collectors of this metrical form in the late 15th century, Rustico Romano’s "Perleone". Of the fifteen canzoni out of the total 250 poems, six are based on Petrarchan schemes (Rvf 29, 53 and 125), while the remaining ten (for a total of nine different schemes) display a «nuova textura» that does not seem to be found in other authors. Some of the latter, moreover, not only find no antecedents in the Canzoniere, but do not conform to the canons imposed by Dante and Petrarch, proposing experimental (or archaizing) and apparently irrational morphologies, which show some connection with the ballata form.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DAVOLI_SMI_2023.pdf
non disponibili
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso chiuso-personale
Dimensione
132.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
132.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.