The essay examines the "canzone" schemes of a collection that is among the richest collectors of this metrical form in the late 15th century, Rustico Romano’s "Perleone". Of the fifteen canzoni out of the total 250 poems, six are based on Petrarchan schemes (Rvf 29, 53 and 125), while the remaining ten (for a total of nine different schemes) display a «nuova textura» that does not seem to be found in other authors. Some of the latter, moreover, not only find no antecedents in the Canzoniere, but do not conform to the canons imposed by Dante and Petrarch, proposing experimental (or archaizing) and apparently irrational morphologies, which show some connection with the ballata form.

L’intervento passa in rassegna gli schemi di canzone di una raccolta che è fra i più ricchi collettori di questa forma metrica a fine Quattrocento, il "Perleone" di Rustico Romano. Delle quindici canzoni sui 250 componimenti totali, sei attingono a schemi petrarcheschi (Rvf 29, 53 e 125), mentre le restanti dieci (per un totale di nove schemi diversi) presentano una «nuova textura» che non pare attestata in altri autori. Alcune fra queste ultime, peraltro, non solo non trovano antecedenti nel Canzoniere, ma risultano addirittura non conformi ai canoni impostisi a partire da Dante e Petrarca, proponendo morfologie sperimentalistiche (o arcaizzanti) e apparentemente irrazionali, che mostrano qualche legame con la forma ballata.

Fra canzoni petrarchesche e di «nuova textura»: qualche osservazione sul «Perleone» di Rustico Romano

Davoli Francesco
2023-01-01

Abstract

The essay examines the "canzone" schemes of a collection that is among the richest collectors of this metrical form in the late 15th century, Rustico Romano’s "Perleone". Of the fifteen canzoni out of the total 250 poems, six are based on Petrarchan schemes (Rvf 29, 53 and 125), while the remaining ten (for a total of nine different schemes) display a «nuova textura» that does not seem to be found in other authors. Some of the latter, moreover, not only find no antecedents in the Canzoniere, but do not conform to the canons imposed by Dante and Petrarch, proposing experimental (or archaizing) and apparently irrational morphologies, which show some connection with the ballata form.
2023
23
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DAVOLI_SMI_2023.pdf

non disponibili

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 132.78 kB
Formato Adobe PDF
132.78 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5047622
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact