The paper explores the guidance and empowerment value of the Pathways for Transversal Skills and Orientation (PCTO) and presents the perspectives of sixteen secondary school students who participated in the training “Lifecomp and new learning strategies for life design”. They took part in three focus groups aimed at analysing their expectations, goals achieved, critical issues and the meaning of PCTOs. Data were processed through a thematic analysis. The findings show the significance of PCTOs to develop of a sense of responsibility, adaptabi l i ty, empathy, ent repreneurship, awareness, self-esteem, autonomy and critical thinking abilities. Among the critical aspects, the par ticipants highlighted some inadequate expertise of reference staff, the superficial behaviour of the tutors and inconsistencies between the experience and their own studies. They remarked that PCTOs should be codesigned proposals which see them as designers of their own life project.

Il contributo approfondisce la valenza orientativa, inclusiva e di empowerment dei Percorsi per le Competenze Trasversali e per l’Orientamento (PCTO). Si dà qui voce a sedici studenti della secondaria di secondo grado che, dopo aver frequentato il corso “Lifecomp e nuove tecniche di apprendimento per il life design”, hanno partecipato a tre focus groups per analizzare gli obiettivi raggiunti, le criticità e il senso dei PCTO nella propria formazione. I dati, trattati tramite una analisi tematica, rivelano che i PCTO sviluppano senso del dovere, responsabilità, adattamento, empatia, intraprendenza, consapevolezza, autostima, autonomia e capacità critica. Tra le criticità i partecipanti indicano: la competenza delle figure di riferimento, gli atteggiamenti dei tutors aziendali e la coerenza tra l’esperienza fatta e il proprio corso di studi. Enfatizzano che i PCTO devono essere frutto di una co-progettazione che li veda designer e protagonisti del proprio progetto di vita.

Co-progettare i Percorsi per le Competenze Trasversali e per l’Orientamento (PCTO) per essere protagonisti del proprio futuro: uno studio con gli studenti della Secondaria di secondo grado. Co-designing Pathways for Transversal Skills and Orientation (PCTO) to be the main players of their own future: a study with secondary school students.

BARBARA BASCHIERA
2023-01-01

Abstract

The paper explores the guidance and empowerment value of the Pathways for Transversal Skills and Orientation (PCTO) and presents the perspectives of sixteen secondary school students who participated in the training “Lifecomp and new learning strategies for life design”. They took part in three focus groups aimed at analysing their expectations, goals achieved, critical issues and the meaning of PCTOs. Data were processed through a thematic analysis. The findings show the significance of PCTOs to develop of a sense of responsibility, adaptabi l i ty, empathy, ent repreneurship, awareness, self-esteem, autonomy and critical thinking abilities. Among the critical aspects, the par ticipants highlighted some inadequate expertise of reference staff, the superficial behaviour of the tutors and inconsistencies between the experience and their own studies. They remarked that PCTOs should be codesigned proposals which see them as designers of their own life project.
2023
LLL
20
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2-Baschiera Co-progettare i Percorsi per le Competenze Trasversali.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 272.46 kB
Formato Adobe PDF
272.46 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5047462
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact