The paper deals with the reception of the Qur’an in two late 15 th -century pilgrimage texts to the Holy Land , the Itineraria of the Bruges patricians Anselmo and Giovanni Adorno (1470–71) and the Mantuan judge Antonio da Crema (1486–89). The two experiences are placed in the ‘twilight’ of mediaeval peregrinatio, after the failure of the Crusade projects that followed the fall of Constantinople (1453). Both texts present a dual profile: on the one hand, they retain the traditional character and form, whereby the text is a veridical certification and memory of a devout act, the return to the places of Christ and the Scriptures. On the other hand, they graft onto the record of direct experience information derived from several written sources. In this interweaving of empirical data and literary filter lies the effort to bring rational order to the signs of religious Otherness, perceived in the Qur’an.
L’articolo si occupa della ricezione del Corano in due testi di pellegrinaggio in Terrasanta scritti alla fine del 15 secolo, gli Itineraria dei patrizi di Bruges Anselmo e Giovanni Adorno (1470–71) e del giudice mantovano Antonio da Crema (1486–89). Le due esperienze si collocano nella zona ‘autunnale’ della peregrinatio medievale, dopo il fallimento dei progetti di Crociata seguiti alla caduta di Costantinopoli (1453). Entrambi i testi presentano un profilo duplice: da una parte essi conservano il carattere e la forma tradizionali, per cui il testo è veridica certificazione e memoria di un atto devoto, il ritorno ai luoghi di Cristo e delle Scritture. Dall’altra essi innestano sulla registrazione dell’esperienza diretta informazioni derivate da più fonti scritte. In questo intreccio di dato empirico e filtro letterario si colloca lo sforzo di mettere ordine razionale nei segni dell’Alterità religiosa, percepita nel Corano.
Presenza del Corano in due "Itineraria" quattrocenteschi
Burgio Eugenio
;Simion Samuela
2023-01-01
Abstract
The paper deals with the reception of the Qur’an in two late 15 th -century pilgrimage texts to the Holy Land , the Itineraria of the Bruges patricians Anselmo and Giovanni Adorno (1470–71) and the Mantuan judge Antonio da Crema (1486–89). The two experiences are placed in the ‘twilight’ of mediaeval peregrinatio, after the failure of the Crusade projects that followed the fall of Constantinople (1453). Both texts present a dual profile: on the one hand, they retain the traditional character and form, whereby the text is a veridical certification and memory of a devout act, the return to the places of Christ and the Scriptures. On the other hand, they graft onto the record of direct experience information derived from several written sources. In this interweaving of empirical data and literary filter lies the effort to bring rational order to the signs of religious Otherness, perceived in the Qur’an.File | Dimensione | Formato | |
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