The conflicts breaking out in the 1990s inaugurate a new typology of war, global and televised, now totally devoid of spatial and political boundaries. The contradictory essence of the medium of television, which at once shows and hides the horrors of the wars to the western public, sharpens a sort of “cognitive wound” in the Italian poet, who feels torn between the sensation of being involved in the reality of the conflicts and the impossibility of witnessing them directly. The article outlines a comparison between two poetry collections that both try – even though in a different manner – to bear witness to the current wars: Sette canzonette del Golfo (1994) by Franco Fortini and Notti di pace occidentale (1999) by Antonella Anedda. The aim of this comparison is to highlight the opportunities for poetry to counter the inauthenticity of the mediatic language and to redeem the Italian poet from its passivity towards the violence of history.
I conflitti esplosi negli anni Novanta del Novecento inaugurano una nuova tipologia di guerra, globale e televisiva, ormai del tutto priva di confini spaziali e politici. La natura paradossale e contraddittoria del medium televisivo, che a un tempo mostra e nasconde al pubblico occidentale gli orrori della guerra, acuisce la ferita cognitiva generatasi in questi anni nel poeta italiano, scisso tra il senso di un qualche inevitabile coinvolgimento alla realtà dei conflitti e l’impossibilità di una testimonianza immediata e credibile. Attraverso il confronto tra due opposti e speculari tentativi di rispondere all’urgenza di una testimonianza del presente, le Sette canzonette del Golfo (1994) di Franco Fortini e la raccolta Notti di pace occidentale (1999) di Antonella Anedda, l’articolo si interroga sulle possibilità per la poesia di contrastare l’inautenticità e la strumentalità del linguaggio mediatico e di riscattare il poeta italiano e occidentale dalla propria passività di fronte alle violenze della storia.
La ferita cognitiva e la sfida della testimonianza. Guerra e mass-medialità nella poesia italiana degli anni Novanta del Novecento
Dragonieri, Germana
2023-01-01
Abstract
The conflicts breaking out in the 1990s inaugurate a new typology of war, global and televised, now totally devoid of spatial and political boundaries. The contradictory essence of the medium of television, which at once shows and hides the horrors of the wars to the western public, sharpens a sort of “cognitive wound” in the Italian poet, who feels torn between the sensation of being involved in the reality of the conflicts and the impossibility of witnessing them directly. The article outlines a comparison between two poetry collections that both try – even though in a different manner – to bear witness to the current wars: Sette canzonette del Golfo (1994) by Franco Fortini and Notti di pace occidentale (1999) by Antonella Anedda. The aim of this comparison is to highlight the opportunities for poetry to counter the inauthenticity of the mediatic language and to redeem the Italian poet from its passivity towards the violence of history.I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.