The widespread of Social Media and its main characteristic, namely that of speeding up two-way communications by encouraging interaction in real time, provide a new mechanism for the creation of public engagement. Several international studies on past crises and on the current COVID-19 pandemic have shown how the creation of Public Engagement supports the success of the restrictive measures. The study analyzes the use of Social Media as a mechanism for public engagement during the COVID-19 pandemic. The ability of public institutions to activate PE mechanisms, also through SM and transparent communication, can be a support tool to make anti-epidemic measures effective. Local governments can play an important role because they are traditionally closer to their citizens.

La diffusione dei Social Media e la loro caratteristica principale, ovvero quella di velocizzare le comunicazioni bidirezionali incoraggiando l’interazione in tempo reale, forniscono un nuovo meccanismo per la creazione di public engagement. Diversi studi internazionali sulle crisi del passato e sulla pandemia COVID-19 hanno mostrato come la creazione di Public Engagement sia di supporto per la buona riuscita delle misure restrittive, spesso impopolari. Lo studio analizza l’utilizzo dei Social Media come meccanismo di public engagement per i comuni italiani durante la pandemia di COVID-19. La capacità delle istituzioni pubbliche nell’attivare meccanismi di Public Engagement, anche attraverso i Social Media e una comunicazione più trasparente, può diventare uno strumento a supporto dell’efficacia delle misure di contrasto alle pandemie. In particolare, i governi locali, in quanto tradizionalmente più vicini ai cittadini, possono giocare un ruolo essenziale.

Social media e pandemia come catalizzatori di public engagement. Un’analisi empirica del fenomeno nei comuni italiani

Salvatore Russo;Stefano Landi
2021-01-01

Abstract

The widespread of Social Media and its main characteristic, namely that of speeding up two-way communications by encouraging interaction in real time, provide a new mechanism for the creation of public engagement. Several international studies on past crises and on the current COVID-19 pandemic have shown how the creation of Public Engagement supports the success of the restrictive measures. The study analyzes the use of Social Media as a mechanism for public engagement during the COVID-19 pandemic. The ability of public institutions to activate PE mechanisms, also through SM and transparent communication, can be a support tool to make anti-epidemic measures effective. Local governments can play an important role because they are traditionally closer to their citizens.
2021
XXXIV
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Landi_Russo.pdf

non disponibili

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 215.52 kB
Formato Adobe PDF
215.52 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3754646
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact