Codex Aquilarensis», 37 (2021), pp. 285-302. ISSN: 0214-896X e ISSN 2386-6454 Between the eleventh and the twelfth centuries, theologians interpreted allegorically the architecture and decoration of churches as mirrors of biblical and liturgical knowledge. In the writings of Bruno of Segni, Honorius Augustodunensis, and Sicard of Cremona, the church constitutes a sacred space, a microcosm reflecting the macrocosm of the Universe. Herbert Kessler suggested to identify in this literary tradition a "Gregorian theory of art". Developing Kessler’s argument, this article argues that also the writings of Hugh of St. Victor, Suger of Saint-Denis and Bernard of Clairvaux reveal a concern to the active participation of the viewers, immersed in their environment. Works of art, through senses and emotions, accompany, excite, guide and teach the beholders. The theoretical reflection on art in this period is characterized by a progressive and conscious attention to the experiential practices of the beholders.

Tra il secolo XI e il secolo XII i teologi della Chiesa interpretarono l’architettura e la decorazione delle chiese in modo allegorico come uno specchio delle conoscenze bibliche e liturgiche. Negli scritti di Bruno di Segni, Onorio Augustodunense e Sicardo di Cremona, la chiesa costituisce uno spazio sacro, un microcosmo che riflette il macrocosmo. Herbert Kessler ha suggerito di identificare in questo contesto una “teoria gregoriana dell’arte”. L’articolo riprende le conclusioni di Kessler e argomenta che anche gli scritti di Ugo di S. Vittore, di Suger di Saint- Denis e di Bernardo di Clairvaux, rivelano l’attenzione al coinvolgimento dello spettatore nell’ambiente nel quale è immerso. Le opere d’arte accompagnano il fedele in un percorso di conoscenza, lo guidano e lo educano attraverso la partecipazione dei sensi e delle emozioni. La riflessione teorica sull’arte durante la riforma della Chiesa si caratterizza per una progressiva e consapevole attenzione alle pratiche esperienziali dei fedeli/osservatori.

Sperimentare, emozionare, educare. Per una teoria dell’arte durante la Riforma ecclesiastica dei secoli XI e XII

stefano riccioni
Writing – Original Draft Preparation
2021-01-01

Abstract

Codex Aquilarensis», 37 (2021), pp. 285-302. ISSN: 0214-896X e ISSN 2386-6454 Between the eleventh and the twelfth centuries, theologians interpreted allegorically the architecture and decoration of churches as mirrors of biblical and liturgical knowledge. In the writings of Bruno of Segni, Honorius Augustodunensis, and Sicard of Cremona, the church constitutes a sacred space, a microcosm reflecting the macrocosm of the Universe. Herbert Kessler suggested to identify in this literary tradition a "Gregorian theory of art". Developing Kessler’s argument, this article argues that also the writings of Hugh of St. Victor, Suger of Saint-Denis and Bernard of Clairvaux reveal a concern to the active participation of the viewers, immersed in their environment. Works of art, through senses and emotions, accompany, excite, guide and teach the beholders. The theoretical reflection on art in this period is characterized by a progressive and conscious attention to the experiential practices of the beholders.
2021
37
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
283-302 Stefano Riccioni.pdf

Open Access dal 16/06/2023

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 423.06 kB
Formato Adobe PDF
423.06 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3752710
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact