Universal Exhibitions have been conceived specifically by the Western society in the second half of the XIX century. As a mirror of the second industrial revolution, which also reflected the soul of a new world held together by pioneering telegraph networks, they can actually be seen as “maps of perception” that broke with the past and formed a sort of wells ring of what was yet to come. The “great exhibition cycle”, the circuit of international events that followed with some frequency, with the exception of the period immediately following the First World War, is certainly one of those privileged perspective’s corners from which to observe social, cultural, urban and anthropological phenomena with a huge impact on European history.

Le Esposizioni universali sono state una creazione specifica della società occidentale della seconda metà del XIX secolo. Specchio della seconda rivoluzione industriale nel quale si rifletteva anche l’anima del nuovo mondo tenuto assieme da avveniristiche reti telegrafiche, le si può considerare vere e proprie “mappe della percezione” che ruppero con il passato e costituirono una sorta di scaturigine del nuovo. Il “grande ciclo espositivo”, il circuito degli appuntamenti internazionali che si susseguirono con una certa frequenza, ad eccezione del periodo immediatamente successivo alla Prima guerra mondiale, è senz’altro uno di quegli angoli prospettici privilegiati dai quali osservare fenomeni sociali, culturali, urbanistici, antropologici di enorme impatto per la storia europea.

“Mostrare il moderno”. Le Esposizioni universali tra metà Ottocento e inizi Novecento

Coglitore M
2014-01-01

Abstract

Universal Exhibitions have been conceived specifically by the Western society in the second half of the XIX century. As a mirror of the second industrial revolution, which also reflected the soul of a new world held together by pioneering telegraph networks, they can actually be seen as “maps of perception” that broke with the past and formed a sort of wells ring of what was yet to come. The “great exhibition cycle”, the circuit of international events that followed with some frequency, with the exception of the period immediately following the First World War, is certainly one of those privileged perspective’s corners from which to observe social, cultural, urban and anthropological phenomena with a huge impact on European history.
2014
18
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3750762
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact