This contribution reconstructs the philosophical contents of Book VII of the Confessions of St Augustine. The progressive purification of the conception of the divine leads our author to overcome the materialistic and dualistic vision of Manichaeism and critically assume the best of the Neoplatonic tradition. Augustine, however, radicalizes the Neoplatonic indication, going so far as to argue that all that is, as it is, is good. Evil not only does not have its own ontgological source, but also has its own consistency: it is deprivation of good. In the article we try to reconstruct critically how such a complexion of theses — so full of corollaries at every level — finds theoretical justification in the Augustinian text.

Il presente contributo ricostruisce puntualmente i contenuti filosofici del Libro VII delle Confessioni di Sant’Agostino. La progressiva purificazione della concezione del divino, porta il nostro autore a un superamento della visione materialistica e dualistica del manicheismo e a una assunzione critica del meglio della tradizione neoplatonica. Agostino però radicalizza l’indicazione neoplatonica, giungendo a sostenere che tutto ciò che è, in quanto è, è bene. Il male, non solo non ha una sua fonte ontologica propria, ma neppure ha una sua propria consistenza: esso è privazione di bene. Nell’articolo si cerca di ricostruire criticamente come un simile plesso di tesi — così carico di corollari a ogni livello — trovi giustificazione teoretica nel testo agostiniano.

Il Libro VII delle Confessioni: Dio e il male

Pagani Paolo
2020-01-01

Abstract

This contribution reconstructs the philosophical contents of Book VII of the Confessions of St Augustine. The progressive purification of the conception of the divine leads our author to overcome the materialistic and dualistic vision of Manichaeism and critically assume the best of the Neoplatonic tradition. Augustine, however, radicalizes the Neoplatonic indication, going so far as to argue that all that is, as it is, is good. Evil not only does not have its own ontgological source, but also has its own consistency: it is deprivation of good. In the article we try to reconstruct critically how such a complexion of theses — so full of corollaries at every level — finds theoretical justification in the Augustinian text.
2020
6
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ACTA PHIL.pdf

accesso aperto

Descrizione: Contributo individuale al numero della Rivista
Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 513.83 kB
Formato Adobe PDF
513.83 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3743035
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact