The social life of minors on the Internet requires rethinking the duty to educate the child, traditionally granted exclusively to their parents. In the digital age, the child’s personality development is detached from the ‘communional’ dimension because it belongs to the dynamics of the mere relationship, which are also removed from parents’ choices and control; insofar that it is necessary to provide technology with a complementary role to the parental education. This can be achieved by the action of who sets up and regulate the online platforms, such as the platforms’ managers that are required to design the technology in order to make it respect the identity and dignity of the child. Therefore, the contribution of the instrument of private regulatory law, in both a proactive and reactive function, is necessary to avoid the failure of the parental educational program.

La vita sociale del minore in Internet esige un ripensamento del dovere di educazione dei figli, tradizionalmente posto, in via esclusiva, in capo ai genitori. Trattandosi di una dimensione dello svolgimento della personalità del minore avulsa dalla logica comunionale perché consegnata alle dinamiche del puro rapporto, peraltro sottratte alle scelte e al controllo dei genitori, si rende necessario affidare alla tecnica un ruolo complementare rispetto a quello dei genitori nell’educazione dei figli. E ciò attraverso l’attività di impostazione e di regolazione delle piattaforme da parte dei gestori delle stesse, chiamati a conformare la tecnica in modo da renderla rispettosa dell’identità e della dignità del minore. Pertanto, il concorso dello strumento regolativo di diritto privato, in funzione proattiva e reattiva, si rende necessario per evitare il fallimento del progetto educativo genitoriale.

Il dovere di educare i figli nell'era digitale

senigaglia roberto
2021-01-01

Abstract

The social life of minors on the Internet requires rethinking the duty to educate the child, traditionally granted exclusively to their parents. In the digital age, the child’s personality development is detached from the ‘communional’ dimension because it belongs to the dynamics of the mere relationship, which are also removed from parents’ choices and control; insofar that it is necessary to provide technology with a complementary role to the parental education. This can be achieved by the action of who sets up and regulate the online platforms, such as the platforms’ managers that are required to design the technology in order to make it respect the identity and dignity of the child. Therefore, the contribution of the instrument of private regulatory law, in both a proactive and reactive function, is necessary to avoid the failure of the parental educational program.
2021
3
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Il dovere di educare i figli nell'era digitale.pdf

accesso aperto

Tipologia: Documento in Post-print
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 958.11 kB
Formato Adobe PDF
958.11 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3742104
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact