The reading dwells on the cardinal moments of the canto and on certain points of detail: the absence of an encounter with Geri del Bello, due perhaps to a strategy of ‘deminutio’ of the character; the measure of the bolgia, and of the following bolgia, with a digression on the narrative velocity of the “Inferno” (on average, one terzina ‘covers’ one minute of story); the plague of Aegina, and in filigree that of Athens, whose sources are, respectively, Ovid and Lucretius; Arezzo and Florence against Siena and the dangerous ties that bind the alchemists to the prodigals; Griffolino and Capocchio, two parallel lives. The formulaic development of the canto on divers levels (sintagmas, phrases, images, situations), with a hither-thither movement in relation to other passages of the “Inferno”, breathes an atmosphere of irony throughout, a tone like a stylistic color flawlessly coaxed into subtleties.

La lettura si sofferma sui momenti-cardine del canto e su alcuni spunti di dettaglio: il mancato incontro con Geri del Bello, che si sospetta rientrare in una strategia di ‘deminutio’ del personaggio; la misura della bolgia e di quella successiva, con una digressione sulla velocità narrativa dell’“Inferno” (in media una terzina ‘copre’ un minuto di racconto); la peste di Egina, e in filigrana quella di Atene, che coinvolgono le rispettive fonti, Ovidio e Lucrezio; Arezzo e Firenze contro Siena e i pericolosi legami degli alchimisti con gli scialacquatori; Griffolino e Capocchio, due vite parallele. Del canto si rileva l’andamento formulare, a più livelli (sintagmi, frasi, immagini, situazioni), con un movimento di andata e ritorno rispetto ad altri passi dell’“Inferno”, nonché l’ironia che soggiace, come un colore stilistico perfettamente gestito nelle sue varie sfumature, a tutta l’atmosfera del canto.

Lettura di "Inferno" XXIX

Zanato T.
2020-01-01

Abstract

The reading dwells on the cardinal moments of the canto and on certain points of detail: the absence of an encounter with Geri del Bello, due perhaps to a strategy of ‘deminutio’ of the character; the measure of the bolgia, and of the following bolgia, with a digression on the narrative velocity of the “Inferno” (on average, one terzina ‘covers’ one minute of story); the plague of Aegina, and in filigree that of Athens, whose sources are, respectively, Ovid and Lucretius; Arezzo and Florence against Siena and the dangerous ties that bind the alchemists to the prodigals; Griffolino and Capocchio, two parallel lives. The formulaic development of the canto on divers levels (sintagmas, phrases, images, situations), with a hither-thither movement in relation to other passages of the “Inferno”, breathes an atmosphere of irony throughout, a tone like a stylistic color flawlessly coaxed into subtleties.
2020
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