The article analyzes the relationship between economics and pedagogy, explaining the connection between economic rationali-ty models and those of education. The implications of economic rationality over educational policies and development models of society are highlighted. Will be analyzed the complex rationality models of robotic economies which imply heutagogic models for adult learning based on the intentionality, autonomy and respon-sibility of the subject. In this way the overcoming of the econom-ic rationality of the culture of profit is designed in favor of hu-man development in which economic and educational action syn-thesize a new pact for learning skills.

L’articolo analizza il rapporto tra economia e pedagogia, espli-citando la connessione tra i modelli di razionalità economica e quelli dell’agire formativo. Si argomentano le implicazioni dei modelli di razionalità economica sulle politiche educative e i di-versi modelli di sviluppo. Verranno approfonditi i modelli di razionalità complessa delle economie robotizzate e il parallelo svi-luppo di modelli eutagogici per l’apprendimento degli adulti basa-ti su intenzionalità, autonomia e nuove responsabilità comunitarie globali. Si evidenzia, infine, il superamento della razionalità eco-nomica per il solo profitto a favore di uno modello di sviluppo umano in cui agire economico e formativo sintetizzano un nuovo patto per il learnfare delle capacitazioni.

RAZIONALITÀ E SCELTA NELLA TRASFORMAZIONE DELL’AGIRE ECONOMICO E FORMATIVO

Massimiliano Costa
2020-01-01

Abstract

The article analyzes the relationship between economics and pedagogy, explaining the connection between economic rationali-ty models and those of education. The implications of economic rationality over educational policies and development models of society are highlighted. Will be analyzed the complex rationality models of robotic economies which imply heutagogic models for adult learning based on the intentionality, autonomy and respon-sibility of the subject. In this way the overcoming of the econom-ic rationality of the culture of profit is designed in favor of hu-man development in which economic and educational action syn-thesize a new pact for learning skills.
2020
2
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
sggio metis 2020 pedagogia economia.pdf

non disponibili

Descrizione: articolo numero metis pedagogia economia
Tipologia: Documento in Post-print
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 189.75 kB
Formato Adobe PDF
189.75 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3734718
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact