The essay records the presence of Petrarch’s poems in the fourth division of the "Pωεtica" by G. G. Trissino. The references to the poems are evaluated for each of the metres analysed in the treatise (sonnet, ballad, canzone, madrigal, serventese), in order to define how those patterns influenced both the metrical theories that can be found in the "Pωεtica" and the composition of "Rime" and "Sophonisba". Moreover, the essay points up the elements of originality in Trissino.
Il saggio ripercorre la quarta divisione della "Pωεtica" di G. G. Trissino valutando, per ciascuna delle «fωrme di pωεmi» trattate (sonetto, ballata, canzone, madrigale, serventese), il grado di influenza esercitato dai testi petrarcheschi, dal punto di vista metrico, sulla teorizzazione del vicentino e, di conseguenza, sulla sua produzione in versi ("Rime" e "Sophonisba"): da un lato si esaminano i punti di contatto con le testure dei "Fragmenta" proposte come esemplificative; dall’altro si evidenziano gli elementi di originalità registrati in Trissino.
Schemi petrarcheschi in G. G. Trissino fra "Pωεtica" e prassi versificatoria
Davoli Francesco
2020-01-01
Abstract
The essay records the presence of Petrarch’s poems in the fourth division of the "Pωεtica" by G. G. Trissino. The references to the poems are evaluated for each of the metres analysed in the treatise (sonnet, ballad, canzone, madrigal, serventese), in order to define how those patterns influenced both the metrical theories that can be found in the "Pωεtica" and the composition of "Rime" and "Sophonisba". Moreover, the essay points up the elements of originality in Trissino.I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.