The essay analyses the relationship between the first and the second edition of the "Canzone" and the "Sophonisba" by G. G. Trissino, studying the adjustments made by the author in few months and finding out similar corrections in each of the two works. Moreover, it demonstrates that many of these variants are to be connected with the publication of the "Ɛpistola de le lettere" and its linguistic proposals.
Il saggio indaga i rapporti fra la prima e la seconda edizione della "Canzone" e della "Sophonisba" di G. G. Trissino, esaminando le modifiche apportate dall’autore nei pochi mesi che separano le stampe e riconoscendovi delle tendenze correttorie comuni. Inoltre, dimostra come molte delle varianti formali introdotte siano da correlare con le teorie linguistiche enunciate nell’"Ɛpistola de le lettere" pubblicata di lì a poco.
«Reviʃta con diligεntia, ε corrεtta». Prassi correttoria e normalizzazione ortografica fra la prima e la seconda stampa della "Canzone" e della "Sophonisba" di Trissino
Davoli Francesco
2020-01-01
Abstract
The essay analyses the relationship between the first and the second edition of the "Canzone" and the "Sophonisba" by G. G. Trissino, studying the adjustments made by the author in few months and finding out similar corrections in each of the two works. Moreover, it demonstrates that many of these variants are to be connected with the publication of the "Ɛpistola de le lettere" and its linguistic proposals.I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.