This essay presents a reflection on the management modalities of a class, in which students are considered as different not only for their individual factors, but also for their characteristics generating specific linguistic learning needs. The essay aims at offering: firstly, an overview of the Italian regulations about the Italian non-native speakers students and SLD; secondly, some scientific references at the base of the concept of ‘Mixed Abilities Class’, and thirdly, a concise but meaningful presentation of the model of an inclusive Learning Unit in a mixed abilities class.

«Educazione linguistica accessibile e inclusiva: Promuovere apprendimento linguistico efficace per studenti stranieri e studenti con DSA».

fabio caon
;
carlos melero
;
annalisa brichese
2019

Abstract

This essay presents a reflection on the management modalities of a class, in which students are considered as different not only for their individual factors, but also for their characteristics generating specific linguistic learning needs. The essay aims at offering: firstly, an overview of the Italian regulations about the Italian non-native speakers students and SLD; secondly, some scientific references at the base of the concept of ‘Mixed Abilities Class’, and thirdly, a concise but meaningful presentation of the model of an inclusive Learning Unit in a mixed abilities class.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo caon brichese melero inclusione.pdf

accesso aperto

Descrizione: Sommario 1 La classe vista dal docente di lingue. – 2 Gli studenti di madrelingua non italiana e gli studenti con DSA. – 3 La normativa per gli alunni di madrelingua non italiana inseriti in contesto classe. – 4 La normativa per gli studenti con DSA. – 5 La presenza degli studenti di madrelingua non italiana nella scuola. – 6 La presenza degli Studenti con DSA nella scuola. – 7 Per una glottodidattica inclusiva: alcune coordinate scientifiche. – 8 La gestione degli studenti di madrelingua non italiana e studenti con DSA nella Classe ad Abilità Differenziate (CAD). – 9 L’Unità di Apprendimento inclusiva nella CAD. – 9.1 Fase di motivazione. – 9.3 Fase di analisi. – 9.4 Fase di riflessione e sintesi. – 10 Una tabella della UdA inclusiva.
Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso libero (no vincoli)
Dimensione 284.6 kB
Formato Adobe PDF
284.6 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/10278/3724216
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact