The paper analyzes, in the light of the current methodology that studies ancient religious landscapes, some examples of natural elements (stones and rocks) inserted or functionally maintained in the urban context of the ancient agorai of Athens and Selinus during the classical era. If in the first of the two poleis we witness, during the central years of the Peloponnesian War, the fence for protective purposes (abaton) of small natural rocky sanctuaries probably linked to the cult of divine or heroic figures significant for the local myths of autochthony, in the Siceliote city destroyed in 409 B.C. large part of the agora is maintained in the 'natural' rocky soil, perhaps considered 'original' because typical of the founding moment of the colony, a rock environment that the local populations had been able to adapt perfectly to the housing contexts preceding the arrival of the Greeks. Two different forms of adaptation to the environment that represent two different ways of relating to the origins.

Il contributo analizza, alla luce dell’attuale metodologia che studia i paesaggi religiosi antichi, alcuni esempi di elementi naturali (pietre e rocce) inseriti o mantenuti funzionalmente nel tessuto urbano delle antiche agorai di Atene e Selinunte durante l’epoca classica. Se nella prima delle due poleis si assiste, durante gli anni centrali della Guerra del Peloponneso, alla recinzione a fini protettivi (abaton) di piccoli santuari rocciosi naturali legati probabilmente al culto di figure divine o eroiche significative per i miti locali dell’autoctonia, nella città siceliota distrutta nel 409 a. C. larga parte dell’agorà viene mantenuta allo stato ‘naturale’ roccioso, forse considerato ‘originario’ perché tipico del momento fondativo della colonia, un ambiente rupestre che le popolazioni locali avevano saputo adattare perfettamente ai contesti abitativi precedenti l’arrivo dei Greci. Due forme diverse di adattamento all’ambiente ‘naturale’ che rappresentano due diverse modalità di rapporto con le origini.

‘Natura e cultura’ nel cuore della polis: osservazioni sul paesaggio urbano fra Atene e Selinunte

Antonetti, Claudia
2018-01-01

Abstract

The paper analyzes, in the light of the current methodology that studies ancient religious landscapes, some examples of natural elements (stones and rocks) inserted or functionally maintained in the urban context of the ancient agorai of Athens and Selinus during the classical era. If in the first of the two poleis we witness, during the central years of the Peloponnesian War, the fence for protective purposes (abaton) of small natural rocky sanctuaries probably linked to the cult of divine or heroic figures significant for the local myths of autochthony, in the Siceliote city destroyed in 409 B.C. large part of the agora is maintained in the 'natural' rocky soil, perhaps considered 'original' because typical of the founding moment of the colony, a rock environment that the local populations had been able to adapt perfectly to the housing contexts preceding the arrival of the Greeks. Two different forms of adaptation to the environment that represent two different ways of relating to the origins.
2018
10
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