A failed collaboration: Francesco Albergati Capacelli at the Theatrical Competition of Parma · After a brief presentation of the context that originated the Theatrical Competition of Parma, the article traces the phases of Francesco Albergati Capacelli’s participation in 1773 through his correspondence with the Secretary of the Regia Accademica Deputazione, Angelo Mazza. Although the comedy sent, Il prigioniero, won the first prize and was performed on July 3rd by the venetian company of Antonio Sacco, it wasn’t successful. A few reasons of this outcome, mainly due to an inexact estimation of staging times and actors not really up to the task, are closely analysed in this paper.
Dopo una breve presentazione del contesto in cui è sorto il Concorso Teatrale di Parma, l'articolo traccia le fasi della partecipazione di Francesco Albergati Capacelli nel 1773, attraverso la sua corrispondenza con Angelo Mazza, segretario della Regia Accademica Deputazione di Parma. Anche se la commedia presentata, Il prigioniero, ottenne la prima corona e venne messa in scena il 3 luglio dalla compagnia veneziana di Antonio Sacco, non ottenne alcun successo sulle scene di Parma. In questo articolo vengono analizzate alcune delle cause di questo risultato, in particolare dovuto alla stima scorretta dei tempi di allestimento e ad attori non pronti al compito.
Un sodalizio mancato: Francesco Albergati Capacelli al concorso teatrale di Parma
ZILOTTI, ELENA
2018-01-01
Abstract
A failed collaboration: Francesco Albergati Capacelli at the Theatrical Competition of Parma · After a brief presentation of the context that originated the Theatrical Competition of Parma, the article traces the phases of Francesco Albergati Capacelli’s participation in 1773 through his correspondence with the Secretary of the Regia Accademica Deputazione, Angelo Mazza. Although the comedy sent, Il prigioniero, won the first prize and was performed on July 3rd by the venetian company of Antonio Sacco, it wasn’t successful. A few reasons of this outcome, mainly due to an inexact estimation of staging times and actors not really up to the task, are closely analysed in this paper.I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.