As pointed out by Delors, new globalisation poses the challenge of defining educational and training policies to promote critical awareness of the ways in which social values contribute to the extraction of men’s knowledge and the participation in / sharing of the emerging opportunities from both human and social resources. From this is also derived the discovery of a link between the blossoming of both personal and communal intelligence as the driving force behind the extraction of values enabled by the active participation of citizens during the course of their lives. Expansion of substantive freedoms, firstly of students and subsequently of citizens in general, is equivalent to expanding their ability and freedom to put in place more varied life-styles. A person who is free to choose “living the life that they are able to value and to broaden the real choices that are available to them” is a person who is active, enterprising and proactive: these are all characteristics which contribute to the development of society. The essay will analyse the organizational, professional and geographical development of the school in light of the amendments to Law No. 107 with the aim of qualifying a new vision with regard to the enabling of governance (of enabling governance). Come sottolinea Delors, la nuova globalizzazione apre la sfida alla definizione di politiche formative ed educative in grado di promuovere la consapevolezza critica dei modi con cui i valori sociali concorrono ad estrarre opportunità realizzativa dell’uomo dalla conoscenza e dalla partecipazione/condivisione, dalle opportunità emergenti dalle risorse umane e sociali. Da ciò ne deriva la riscoperta di un generativo legame tra intelligenza personale e comunitaria come motore di estrazione di valore capacitante per la partecipazione attiva dei cittadini nel corso della vita. Espandere le libertà sostanziali, degli studenti prima e dei cittadini poi, equivale ad ampliare la loro capacità/libertà di mettere in atto più stili di vita. Una persona che è libera di scegliere di “vivere quelle vite che hanno ragione di apprezzare e di ampliare le scelte reali che ha a disposizione” è una persona attiva, intraprendente, propositiva: tutte caratteristiche che contribuiscono allo sviluppo della società. Il saggio analizzerà lo sviluppo organizzativo, professionale e territoriale della scuola alla luce dei cambiamenti della legge 107, al fine di qualificare una nuova visione di governance capacitante

La governancecapacitante per lo sviluppo del sistema scolastico

COSTA, Massimiliano
2017-01-01

Abstract

As pointed out by Delors, new globalisation poses the challenge of defining educational and training policies to promote critical awareness of the ways in which social values contribute to the extraction of men’s knowledge and the participation in / sharing of the emerging opportunities from both human and social resources. From this is also derived the discovery of a link between the blossoming of both personal and communal intelligence as the driving force behind the extraction of values enabled by the active participation of citizens during the course of their lives. Expansion of substantive freedoms, firstly of students and subsequently of citizens in general, is equivalent to expanding their ability and freedom to put in place more varied life-styles. A person who is free to choose “living the life that they are able to value and to broaden the real choices that are available to them” is a person who is active, enterprising and proactive: these are all characteristics which contribute to the development of society. The essay will analyse the organizational, professional and geographical development of the school in light of the amendments to Law No. 107 with the aim of qualifying a new vision with regard to the enabling of governance (of enabling governance). Come sottolinea Delors, la nuova globalizzazione apre la sfida alla definizione di politiche formative ed educative in grado di promuovere la consapevolezza critica dei modi con cui i valori sociali concorrono ad estrarre opportunità realizzativa dell’uomo dalla conoscenza e dalla partecipazione/condivisione, dalle opportunità emergenti dalle risorse umane e sociali. Da ciò ne deriva la riscoperta di un generativo legame tra intelligenza personale e comunitaria come motore di estrazione di valore capacitante per la partecipazione attiva dei cittadini nel corso della vita. Espandere le libertà sostanziali, degli studenti prima e dei cittadini poi, equivale ad ampliare la loro capacità/libertà di mettere in atto più stili di vita. Una persona che è libera di scegliere di “vivere quelle vite che hanno ragione di apprezzare e di ampliare le scelte reali che ha a disposizione” è una persona attiva, intraprendente, propositiva: tutte caratteristiche che contribuiscono allo sviluppo della società. Il saggio analizzerà lo sviluppo organizzativo, professionale e territoriale della scuola alla luce dei cambiamenti della legge 107, al fine di qualificare una nuova visione di governance capacitante
2017
XV
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FI01_2017_Costa [1].pdf

non disponibili

Tipologia: Documento in Post-print
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 260.54 kB
Formato Adobe PDF
260.54 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3685167
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact