The life-long, life-wide, and life-deep framework provides a broad conceptual framework for assessing how, where and why people in learnfare society learns. This paper aims to contribute to an understanding of how learnfare, based on strengthening the agency of citizens, gives the capability to freely choose and realize their human and social life projects. In the transition to learnfare, the right to learn throughout life it is no longer tied to labor market needs but the social development of innovation. This new approach emphasizes a newfound centrality of the person who becomes responsible of the learning process in an autonomously and self-directed way.
Il framework del life-long, life-wide and life-deep learning fornisce un quadro concettuale per valutare come, dove, e perché le persone apprendononella società del learnfare. Questo saggio approfondisce come il learnfare, basato sul potenziamento dell’agency dei cittadini, può mettere nelle condizioni di sviluppare da parte dei cittadini le capacitazioni per scegliere e realizzare liberamente il proprio progetto umano e sociale di vita. Nella transizione verso il learnfare il diritto ad apprendere per tutta la vita non è più legato ai bisogni del mercato del lavoro, ma allo sviluppo dell’innovazione sociale. Questo nuovo approccio sottolinea una ritrovata centralità della persona che diventa responsabile del processo di apprendimento in modo autonomo e autodiretto.
L’apprendimento permanente come leva generativa per un nuovo learnfare
COSTA, Massimiliano
2016-01-01
Abstract
The life-long, life-wide, and life-deep framework provides a broad conceptual framework for assessing how, where and why people in learnfare society learns. This paper aims to contribute to an understanding of how learnfare, based on strengthening the agency of citizens, gives the capability to freely choose and realize their human and social life projects. In the transition to learnfare, the right to learn throughout life it is no longer tied to labor market needs but the social development of innovation. This new approach emphasizes a newfound centrality of the person who becomes responsible of the learning process in an autonomously and self-directed way.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
costa saggio orientamento e learnfare formazione e insegnamento 2106.pdf
non disponibili
Descrizione: L’apprendimento permanente come leva generativa per un nuovo learnfare
Tipologia:
Documento in Post-print
Licenza:
Accesso chiuso-personale
Dimensione
16.14 MB
Formato
Adobe PDF
|
16.14 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.