This PhD thesis considers and analyses three relevant topics in Development Economics. The first chapter investigates the impact of a public school feeding program, the Indian Mid-Day Meal Scheme, on children's health and cognitive development in the Indian State of Andhra Pradesh. Results display the critical role that the policy had on children's development, not only improving children’s health and cognition but also reducing the existing gaps in these two dimensions between students enrolled in private and public schools. The second chapter investigates the impact of receiving Non-Governmental Organisations (NGO) support at the household level on children’s food security and time allocation decisions in Ethiopia. I find evidence that receiving NGO support does not significantly improve children’s food security but has a decisive impact on daily time use allocation by increasing the time children dedicate to income-generating activities while reducing time spent on household chores. Notably, receiving support from an NGO increases the time children spend in education only for female-headed households. The third and conclusive chapter carries out a literature review on a widespread phenomenon in developing countries: the elite capture of the resources provided by socioeconomic programs. This review collects economic and non-economic evidence of elites’ behaviour in developing countries, investigating the mechanisms and understanding whether this phenomenon could be eradicated when programs are run by NGOs.

Questa tesi di dottorato prende in considerazione tre temi rilevanti dell'economia dello sviluppo. Il primo capitolo analizza l'impatto di un programma pubblico di alimentazione scolastica, l'Indian Mid-Day Meal Scheme, sulla salute e sullo sviluppo cognitivo dei bambini nello Stato indiano dell'Andhra Pradesh. I risultati mostrano il ruolo critico che questa politica ha svolto sullo sviluppo dei bambini, migliorandone la salute e la capacità cognitiva e riducendo il divario in queste due dimensioni tra gli studenti iscritti alle scuole pubbliche e private. Il secondo capitolo analizza l'impatto delle organizzazioni non governative (ONG) sulla sicurezza alimentare e sull’uso del tempo dei bambini in Etiopia. Ricevere il sostegno di una ONG non migliora la sicurezza alimentare, ma ha un impatto decisivo sull'allocazione del tempo, aumentando il tempo dedicato alle attività generatrici di reddito e riducendo quello alle faccende domestiche. In particolare, ricevere il sostegno di una ONG aumenta il tempo che i bambini dedicano all'istruzione solo per le famiglie con capofamiglia donna. Il terzo e ultimo capitolo svolge una rassegna della letteratura su un fenomeno diffuso nei Paesi in via di sviluppo: l’intercettazione da parte delle élite delle risorse messe a disposizione da interventi e politiche di carattere socioeconomico. Questa rassegna raccoglie analisi sul comportamento delle élite nei Paesi in via di sviluppo, indagandone i meccanismi e analizzando il potenziale ruolo delle ONG nel limitare o meno il fenomeno.

Essays on Development Economics / Fornasiero, Enrico. - (2025 Jun 03).

Essays on Development Economics

FORNASIERO, ENRICO
2025-06-03

Abstract

This PhD thesis considers and analyses three relevant topics in Development Economics. The first chapter investigates the impact of a public school feeding program, the Indian Mid-Day Meal Scheme, on children's health and cognitive development in the Indian State of Andhra Pradesh. Results display the critical role that the policy had on children's development, not only improving children’s health and cognition but also reducing the existing gaps in these two dimensions between students enrolled in private and public schools. The second chapter investigates the impact of receiving Non-Governmental Organisations (NGO) support at the household level on children’s food security and time allocation decisions in Ethiopia. I find evidence that receiving NGO support does not significantly improve children’s food security but has a decisive impact on daily time use allocation by increasing the time children dedicate to income-generating activities while reducing time spent on household chores. Notably, receiving support from an NGO increases the time children spend in education only for female-headed households. The third and conclusive chapter carries out a literature review on a widespread phenomenon in developing countries: the elite capture of the resources provided by socioeconomic programs. This review collects economic and non-economic evidence of elites’ behaviour in developing countries, investigating the mechanisms and understanding whether this phenomenon could be eradicated when programs are run by NGOs.
3-giu-2025
ECONOMIA
Questa tesi di dottorato prende in considerazione tre temi rilevanti dell'economia dello sviluppo. Il primo capitolo analizza l'impatto di un programma pubblico di alimentazione scolastica, l'Indian Mid-Day Meal Scheme, sulla salute e sullo sviluppo cognitivo dei bambini nello Stato indiano dell'Andhra Pradesh. I risultati mostrano il ruolo critico che questa politica ha svolto sullo sviluppo dei bambini, migliorandone la salute e la capacità cognitiva e riducendo il divario in queste due dimensioni tra gli studenti iscritti alle scuole pubbliche e private. Il secondo capitolo analizza l'impatto delle organizzazioni non governative (ONG) sulla sicurezza alimentare e sull’uso del tempo dei bambini in Etiopia. Ricevere il sostegno di una ONG non migliora la sicurezza alimentare, ma ha un impatto decisivo sull'allocazione del tempo, aumentando il tempo dedicato alle attività generatrici di reddito e riducendo quello alle faccende domestiche. In particolare, ricevere il sostegno di una ONG aumenta il tempo che i bambini dedicano all'istruzione solo per le famiglie con capofamiglia donna. Il terzo e ultimo capitolo svolge una rassegna della letteratura su un fenomeno diffuso nei Paesi in via di sviluppo: l’intercettazione da parte delle élite delle risorse messe a disposizione da interventi e politiche di carattere socioeconomico. Questa rassegna raccoglie analisi sul comportamento delle élite nei Paesi in via di sviluppo, indagandone i meccanismi e analizzando il potenziale ruolo delle ONG nel limitare o meno il fenomeno.
Children Development; School Feeding; Time Use; NGO; Elites
CAVAPOZZI, Danilo
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Descrizione: Essyas on Development Economics
Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5107732
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