This paper analyzes the role of female examples in defining the behavior of Roman matrons. It explores how historical memory and exempla influenced social identity and persuasion in public discourse, particularly in oratory. Two main contexts are examined: the fictitious speech attributed by Cicero to Appius Claudius Caecus against Clodia in Pro Caelio, where the figures of Claudia Quinta and the Vestal Claudia are used as virtuous models to delegitimize Clodia ; and the debate on the abrogation of the Lex Oppia in 195 BCE, featuring Cato the Censor and Lucius Valerius. In the latter case, the author discusses how both orators used female exempla to support their arguments regarding the role of women in Roman society, emphasizing the concepts of maiestas, pudor, and sanctitas as foundations of the femina honesta. The contribution highlights how the use of such behavioral models was a crucial rhetorical tool for shaping female ethics and identity in ancient Rome, in both private and public contexts.

Il contributo analizza il ruolo degli esempi femminili del passato nella definizione del comportamento delle matrone romane. Esplora come la memoria storica e gli exempla antichi influenzassero l'identità sociale delle matrone. L'oratoria rappresenta una delle sedi di codificazione di questi modelli; quindi attraverso l'oratoria possibile ricostruirne le caratteristiche e i contenuti. Il contributo prende in esame il discorso fittizio attribuito da Cicerone ad Appio Claudio Cieco contro Clodia nella Pro Caelio, dove le figure di Claudia Quinta e della vestale Claudia vengono utilizzate come modelli virtuosi per delegittimare Clodia, e i discorsi che animarono il dibattito sull'abrogazione della Lex Oppia nel 195 a.C., che vide protagonisti Catone il Censore e Lucio Valerio. In quest'ultimo caso, l'autrice discute come entrambi gli oratori utilizzassero exempla femminili per sostenere le proprie tesi riguardo il ruolo delle donne nella società romana, sottolineando il concetto di maiestas, pudor e sanctitas come fondamenti della femina honesta. Il contributo evidenzia come il ricorso a tali modelli di comportamento fosse uno strumento retorico cruciale per plasmare l'etica e l'identità femminile nell'antica Roma, sia in contesti privati che pubblici.

Éthique et identité des matronae optimae. Le rôle des exempla féminins dans le discours public entre le IIe et le Ier siècle a.C.

F. Rohr Vio
2025-01-01

Abstract

This paper analyzes the role of female examples in defining the behavior of Roman matrons. It explores how historical memory and exempla influenced social identity and persuasion in public discourse, particularly in oratory. Two main contexts are examined: the fictitious speech attributed by Cicero to Appius Claudius Caecus against Clodia in Pro Caelio, where the figures of Claudia Quinta and the Vestal Claudia are used as virtuous models to delegitimize Clodia ; and the debate on the abrogation of the Lex Oppia in 195 BCE, featuring Cato the Censor and Lucius Valerius. In the latter case, the author discusses how both orators used female exempla to support their arguments regarding the role of women in Roman society, emphasizing the concepts of maiestas, pudor, and sanctitas as foundations of the femina honesta. The contribution highlights how the use of such behavioral models was a crucial rhetorical tool for shaping female ethics and identity in ancient Rome, in both private and public contexts.
2025
Derrière le voile du pouvoir. Études d’histoire, de littérature et de réception sur le monde romain. Textes rassemblés en l’honneur d’Isabelle Cogitore
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