Contemporary civilization has long been defined as a “civilization of images.” Yet the history of the idea of image is a plural and multifaceted history, which has seen the concurrence of different knowledges and the attribution of the most disparate functions to the image: ontological, psychological, cultural, technological. This volume intends to show in how many very different ways the image can be expressed, recovering, alongside the salient moments of philosophical reflection, theories and practices that have remained on the margins of our tradition. Thinking of the iconic instance as a vector of unexpressed potential and not as a degraded copy of reality, constitutes in fact a fundamental stake for the present time, where there is a proliferation of the media spectacle that asks only to be passively contemplated. This allows not only to recognize in the image a critical and transformative potential, but also to understand the reasons for its long and fascinating history.
Da tempo la civiltà contemporanea viene definita una “civiltà delle immagini”. Eppure la storia dell’idea di immagine è una storia plurale e sfaccettata, che ha visto concorrere diversi saperi e attribuire all’immagine le funzioni più disparate: ontologiche, psicologiche, cultuali, tecnologiche. Il presente volume intende mostrare in quanti modi, diversissimi fra loro, si possa dire l’immagine, recuperando, accanto ai momenti salienti della riflessione filosofica, teorie e pratiche rimaste ai margini della nostra tradizione. Pensare l’istanza iconica come vettore di potenzialità inespresse e non come copia degradata della realtà, costituisce infatti una posta in gioco fondamentale per il tempo presente, dove vige una proliferazione dello spettacolo mediatico che chiede solo di esser passivamente contemplato. Ciò permette non solo di ravvisare nell’immagine un potenziale critico e trasformativo, ma anche di comprendere i motivi della sua lunga e affascinante storia.
Storie dell'idea di immagine. Dalla filosofia antica all'arte contemporanea
Tagliapietra Andrea;
2022-01-01
Abstract
Contemporary civilization has long been defined as a “civilization of images.” Yet the history of the idea of image is a plural and multifaceted history, which has seen the concurrence of different knowledges and the attribution of the most disparate functions to the image: ontological, psychological, cultural, technological. This volume intends to show in how many very different ways the image can be expressed, recovering, alongside the salient moments of philosophical reflection, theories and practices that have remained on the margins of our tradition. Thinking of the iconic instance as a vector of unexpressed potential and not as a degraded copy of reality, constitutes in fact a fundamental stake for the present time, where there is a proliferation of the media spectacle that asks only to be passively contemplated. This allows not only to recognize in the image a critical and transformative potential, but also to understand the reasons for its long and fascinating history.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Storie dell'idea di immagine.pdf
accesso aperto
Descrizione: intero volume curato con copertina
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione
4.95 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.95 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.