Weil's conception of nature evolves over the years, varying according to the different perspectives the philosopher adopts. Initially, it appears marked by a sense of estrangement and separation of human beings from the natural realm, a legacy of the Cartesian and Kantian philosophy as taught by Alain. Subsequently, after her experience as a factory worker, her vision of the Subject/Nature relationship becomes more complex through a conception of labor as that which compels the subject to move beyond themselves, beyond the abstract imaginary, and to confront the external reality and necessity that structure it. Finally, in the theological speculations of her later years concerning the relationship between God-Humankind-Nature, Weil once again changes her way of observing the world. Having abandoned the viewpoint of the modern subject centered on itself, which, according to Bacon's formula, reigns over nature by obeying its laws, she perceives it from a new perspective: behind necessity lies order, and behind order lies God. From this divine, rather than human, viewpoint, she recognizes the order of the whole, the beauty of nature, and its perfect justice that imposes a limit on every entity. Thus, her conception of nature appears almost reversed compared to her initial conception. In "Amor fati", in consent to the law of nature, through love for God's world, Weil finally overcomes self-referential modern subjectivism.

La concezione weiliana della natura evolve nel corso degli anni, variando in base alle diverse prospettive che la filosofa adotta. Inizialmente, appare segnata da un sentimento di estraneità e di separazione dell’essere umano dal regno naturale, retaggio della formazione filosofica cartesiana e kantiana ricevuta da Alain. Successivamente, dopo l’esperienza come operaia in fabbrica, la sua visione del rapporto Uomo/Natura si complica attraverso una concezione del lavoro come ciò che costringe il soggetto a uscire da se stesso, dall'astratto immaginario, e a misurarsi con la realtà esterna e la necessità che la struttura. Infine, nelle speculazioni teologiche degli ultimi anni intorno al rapporto Dio-Uomo-Natura, Weil cambia ancora il suo modo di osservare il mondo e, abbandonato il punto di vista del soggetto moderno centrato su se stesso, che secondo la formula di Bacone regna sulla natura obbedendo alle sue leggi, la coglie da una nuova prospettiva: dietro la necessità l’ordine, e dietro l’ordine Dio. Da questo angolo di visuale, non più umano ma divino, riconosce l’ordine del tutto, la bellezza della natura e la sua perfetta giustizia che impone un limite a ogni ente, per cui la sua concezione della natura appare quasi rovesciata rispetto all'inizio. E nell’amor fati, nel consenso alla legge di natura, nell’amore per il mondo di Dio si compie per Weil definitivamente il superamento dell’autoreferenziale soggettivismo moderno.

Simone Weil: la natura come modello di obbedienza a Dio

Isabella Adinolfi
2023-01-01

Abstract

Weil's conception of nature evolves over the years, varying according to the different perspectives the philosopher adopts. Initially, it appears marked by a sense of estrangement and separation of human beings from the natural realm, a legacy of the Cartesian and Kantian philosophy as taught by Alain. Subsequently, after her experience as a factory worker, her vision of the Subject/Nature relationship becomes more complex through a conception of labor as that which compels the subject to move beyond themselves, beyond the abstract imaginary, and to confront the external reality and necessity that structure it. Finally, in the theological speculations of her later years concerning the relationship between God-Humankind-Nature, Weil once again changes her way of observing the world. Having abandoned the viewpoint of the modern subject centered on itself, which, according to Bacon's formula, reigns over nature by obeying its laws, she perceives it from a new perspective: behind necessity lies order, and behind order lies God. From this divine, rather than human, viewpoint, she recognizes the order of the whole, the beauty of nature, and its perfect justice that imposes a limit on every entity. Thus, her conception of nature appears almost reversed compared to her initial conception. In "Amor fati", in consent to the law of nature, through love for God's world, Weil finally overcomes self-referential modern subjectivism.
2023
La natura nel pensiero femminile del Novecento
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Adinolfi_Scaraffia_x stampa_02_11_2023 (1).pdf

non disponibili

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Copyright dell'editore
Dimensione 8.79 MB
Formato Adobe PDF
8.79 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/5043463
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact