In 1771, the learned scholar and 'dilettante' Anton Maria Zanetti di Alessandro, known as 'il Giovane', published Della pittura veneziana e delle opere pubbliche de' veneziani maestri libri V, a volume that for the first time attempted to describe the evolution of the art of the Serenissima from its origins to contemporary times. The work, truly central to the critical debate of the 18th century, has already received attention in terms of content; however, an analysis of its iconographic apparatus, which is few in number but extremely significant, has been lacking. The present essay deals with its study, focusing mainly on the engraved frontispiece and the figure of the Genius of Painting in order to demonstrate Zanetti's ties with French culture and his adhesion to the most up-to-date theoretical thought.
Nel 1771, il colto letterato e ‘dilettante’ Anton Maria Zanetti di Alessandro, detto il Giovane, diede alle stampe il Della pittura veneziana e delle opere pubbliche de’ veneziani maestri libri V, un volume che per la prima volta tentava di descrivere l’evoluzione dell’arte della Serenissima dalle origini all’epoca contemporanea. L’opera, davvero centrale nel dibattito critico del XVIII secolo, ha già ricevuto attenzione sul piano contenutistico, mentre è mancata un'analisi del suo ridotto, ma oltremodo significativo, apparato iconografico. Il presente saggio ne affronta giustappunto lo studio, concentrandosi soprattutto sull’antiporta e sulla figura del Genio della Pittura allo scopo di dimostrare i legami di Zanetti con la cultura francese e la sua adesione al più aggiornato pensiero teorico.
Anton Maria Zanetti e il Genio della Pittura
Delorenzi, Paolo
2023-01-01
Abstract
In 1771, the learned scholar and 'dilettante' Anton Maria Zanetti di Alessandro, known as 'il Giovane', published Della pittura veneziana e delle opere pubbliche de' veneziani maestri libri V, a volume that for the first time attempted to describe the evolution of the art of the Serenissima from its origins to contemporary times. The work, truly central to the critical debate of the 18th century, has already received attention in terms of content; however, an analysis of its iconographic apparatus, which is few in number but extremely significant, has been lacking. The present essay deals with its study, focusing mainly on the engraved frontispiece and the figure of the Genius of Painting in order to demonstrate Zanetti's ties with French culture and his adhesion to the most up-to-date theoretical thought.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2_Saggio_Delorenzi_copia.pdf
Open Access dal 02/10/2024
Descrizione: Saggio
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso libero (no vincoli)
Dimensione
6.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.24 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.