Since its debut at the Venice International Exhibition of Fine Arts, the Soviet pavilion has represented one of the most debated art shows throughout the history of the Biennale. The present volume explores its troubled history in the decades between its debut held in 1924 and the pioneering exhibition organized in 1962, at the peak of the cultural Thaw. In the given time period, the Soviet pavilion displayed a series of anticipated exhibitions and deliberate no-shows, dictated by the impenetrable Soviet policy, against the background of Italian cultural policy and the cultural Cold War, where multilateral relations with divided Germany, the Eastern bloc and non-aligned Yugoslavia play a primary role. Shedding light on the ups and downs of the Soviet participation and on the critical and popular reception of socialist in the international arena of the Venice Biennale, the book highlights its role as a tool of international diplomacy, ideological persuasion and artistic showcase.

Fin dalla sua prima apparizione all’Esposizione internazionale di Venezia, il padiglione sovietico ha costituito una delle mostre più attese e dibattute da critica e pubblico della Biennale. Il presente studio ne prende in esame la travagliata storia nel periodo compreso tra il brillante debutto nel 1924, a ridosso della morte di Lenin, e il 1962, anno terminale di una pioneristica stagione espositiva, avviata negli anni del disgelo promosso da Chrušcˇëv. Tra queste due date, una serie di animate partecipazioni e pianificate assenze, dettate dall’imperscrutabile politica sovietica, sullo sfondo della politica culturale italiana e della Guerra fredda culturale, nella quale entrano in gioco anche i rapporti con le due repubbliche tedesche, i paesi del cosiddetto blocco orientale e la Jugoslavia non allineata. Il saggio ripercorre le alterne vicende e la ricezione critica della partecipazione dell’URSS all’Esposizione d’arte della Biennale, nel contesto delle relazioni multiculturali con l’Italia e con le altre potenze partecipanti, mettendone in luce il ruolo di strumento di diplomazia internazionale, di persuasione ideologica e di testimonianza artistica.

Arte sovietica alla Biennale di Venezia (1924-1962)

Matteo Bertelé
2020-01-01

Abstract

Since its debut at the Venice International Exhibition of Fine Arts, the Soviet pavilion has represented one of the most debated art shows throughout the history of the Biennale. The present volume explores its troubled history in the decades between its debut held in 1924 and the pioneering exhibition organized in 1962, at the peak of the cultural Thaw. In the given time period, the Soviet pavilion displayed a series of anticipated exhibitions and deliberate no-shows, dictated by the impenetrable Soviet policy, against the background of Italian cultural policy and the cultural Cold War, where multilateral relations with divided Germany, the Eastern bloc and non-aligned Yugoslavia play a primary role. Shedding light on the ups and downs of the Soviet participation and on the critical and popular reception of socialist in the international arena of the Venice Biennale, the book highlights its role as a tool of international diplomacy, ideological persuasion and artistic showcase.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bertelé_2020_Arte sovietica alla Biennale di Venezia (1924-1962)_compressed.pdf

non disponibili

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 5.07 MB
Formato Adobe PDF
5.07 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3724552
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact