Things that do not exist or should not exist and ‘ghetto exhibitions’ mark some counterpoints on the presence of female artists and on first performance actions at Venice Biennale in the 1960s and the 1970s. Yayoi Kusama, who created Narcissus Garden without being invited in 1966; Marina Abramović and Ulay, invited for the first time in 1976 but in an external venue; and Paula Claire’s action, between others, at the exhibition Materializzazioni del Linguaggio curated in 1978 by Mirella Bentivoglio, mark two crucial decades of increasingly contemporary trend at the Esposizione Internazionale d’Arte of Venice. This essay connects new relationships between Yayoi Kusama presence, art galleries in New York City, Milan, Venice and other main characters in the art system of the 1960s.
Autori: | Stefania Portinari (Corresponding) |
Data di pubblicazione: | 2019 |
Titolo: | Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars». Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966 |
Titolo del libro: | Storie della Biennale di Venezia |
Digital Object Identifier (DOI): | http://dx.doi.org/10.30687/978-88-6969-366-3/011 |
Appare nelle tipologie: | 3.1 Articolo su libro |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | Licenza | |
---|---|---|---|---|
Storie della Biennale di Venezia - Yayoi Kusama.pdf | Versione dell'editore | Accesso gratuito (solo visione) | Open Access Visualizza/Apri |