The essay examines not only the source of Tosca by Puccini (La Tosca by Victorien Sardou), but also a specific aspect of the fin de siècle practice, where inspiration also came from the performer's stage performance. In this case it is the famous prima donna of the French theater Sarah Bernhardt, decisive in general and in particular, as regards the pantomime that closes the II act of Puccini, where linguistic modernity is combined with the needs of the stage, giving life to one of the most famous views of the whole theater.
Il saggio prende in esame non solamente l'ipotesto di Tosca di Puccini (La Tosca di Victorien Sardou), ma anche un aspetto specifico della prassi fin de siècle, dove l'ispirazione veniva anche dalla prestazione scenica dell'interprete. In questo caso si tratta della celeberrima prima donna del teatro francese Sarah Bernhardt, decisiva in generale e in particolare, per quanto riguarda la pantomima che chiude l'atto II di Puccini, dove la modernità linguistica si sposa alle esigenze del palcoscenico, dando vita a uno degli scorci più famosi di tutto il teatro.
Da «La Tosca» a «Tosca», «la» prima donna «fin de siècle»
Michele Girardi
2019-01-01
Abstract
The essay examines not only the source of Tosca by Puccini (La Tosca by Victorien Sardou), but also a specific aspect of the fin de siècle practice, where inspiration also came from the performer's stage performance. In this case it is the famous prima donna of the French theater Sarah Bernhardt, decisive in general and in particular, as regards the pantomime that closes the II act of Puccini, where linguistic modernity is combined with the needs of the stage, giving life to one of the most famous views of the whole theater.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
MG_Tosca_MI_2019.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Post-print
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
601.99 kB
Formato
Adobe PDF
|
601.99 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.