Arrigo Boito sought to escape the limiting conventions of contemporary melodrama in order to revolutionize Italian opera. However, the most radical expression of that effort – Mefistofele, which premiered at La Scala, 1868 – did not attain the desired result. In reworking the score the composer took practical concerns into account, making the opera more pleasing to the mainstream audiences who demanded melodious vocal lines and a tighter and more effective dramatic pace. The revised version staged in Bologna in 1875 and the subsequent revivals marked an important turning point: what had been an avant-garde work now entered into the repertoire of all the major theaters. I retrace Boito’s journey from the setback of the premiere to the success on which he sought with great diligence, highlighting the creative process that forged a new relationship between poetry and music, which Verdi later exploited in his collaboration with the poet, especially in Falstaff.

Il saggio si concentra sulle due versioni (1868-1875) del Mefistofele di Boito, indagando sul rapporto con l'ipotesto (il Faust di Goethe). Arrigo Boito cercò di sfuggire alle convenzioni limitanti del melodramma contemporaneo per rivoluzionare l'opera italiana. Tuttavia, l'espressione più radicale di questo sforzo - Mefistofele, che debuttò alla Scala nel 1868 - non ha raggiunto il risultato desiderato. Nel rielaborare la partitura, il compositore tenne conto delle preoccupazioni pratiche, rendendo l'opera più piacevole per il pubblico tradizionale che richiedeva linee vocali melodiose e un ritmo drammatico più stretto ed efficace. La versione rivista venne rappresentata a Bologna nel 1875 e le successive revisioni segnarono una svolta importante: quella che era stata un'opera d'avanguardia entrò nel repertorio di tutti i maggiori teatri. Ripercorriamo il viaggio di Boito dal fiasco della prima al successo che ha cercato con grande determinazione, mettendo in evidenza il processo creativo che ha forgiato una nuova relazione tra poesia e musica, in seguito sfruttata da Verdi in collaborazione con il poeta, in particolare per Falstaff.

Mefistofele Triumphant – From the Ideal to the Real

Michele Girardi
2019-01-01

Abstract

Arrigo Boito sought to escape the limiting conventions of contemporary melodrama in order to revolutionize Italian opera. However, the most radical expression of that effort – Mefistofele, which premiered at La Scala, 1868 – did not attain the desired result. In reworking the score the composer took practical concerns into account, making the opera more pleasing to the mainstream audiences who demanded melodious vocal lines and a tighter and more effective dramatic pace. The revised version staged in Bologna in 1875 and the subsequent revivals marked an important turning point: what had been an avant-garde work now entered into the repertoire of all the major theaters. I retrace Boito’s journey from the setback of the premiere to the success on which he sought with great diligence, highlighting the creative process that forged a new relationship between poetry and music, which Verdi later exploited in his collaboration with the poet, especially in Falstaff.
2019
Oxford Handbook of Faust in Music
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
MG_Mefi_OUP_2019.pdf

Open Access dal 21/01/2021

Tipologia: Documento in Post-print
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 2.19 MB
Formato Adobe PDF
2.19 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3696752
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact