in Northeast Arnhem Land, Australia, Yolngu people were able to adjust to social, cultural and economic conditions imposed by colonial and postcolonial policies, weaving the knowledge of the past with the challenges of the present, the wisdom of the elders and the vision of the young. The research describes how the complex indigenous land tenure and politica system is expressed in cosmogonic stories, in ritual songs and dances, but also how it is modified and transmitted to educate new generations and to negotiate with non indigenous institutions. Both in the past and in the present ritual and contemporary performances are arenas where to encounter and resist but also where new perspectives and modalities of confrontation emerge.

In Australia, nella Terra di Arnhem Nordorientale, la gente yolngu ha saputo adattarsi alle condizioni sociali, culturali ed economiche imposte dalle politiche coloniali e postcoloniali, intrecciando la conoscenza del passato con le sfide del presente, la saggezza degli anziani con la visione dei giovani. La ricerca descrive come il complesso sistema territoriale e politico indigeno è espresso nei racconti cosmogonici, nelle canzoni e danze rituali, ma anche come è modificato e trasmesso per educare le nuove generazioni e per dialogare con le istituzioni non indigene. Sia nel passato che nel presente le performance rituali e contemporanee sono un'arena di incontro e di scontro in cui si creano nuove prospettive e modalità di confronto.

La danza dello squalo. Relazionalità e performance in una comunità yolngu della Terra di Arnhem

TAMISARI, Franca
2018-01-01

Abstract

in Northeast Arnhem Land, Australia, Yolngu people were able to adjust to social, cultural and economic conditions imposed by colonial and postcolonial policies, weaving the knowledge of the past with the challenges of the present, the wisdom of the elders and the vision of the young. The research describes how the complex indigenous land tenure and politica system is expressed in cosmogonic stories, in ritual songs and dances, but also how it is modified and transmitted to educate new generations and to negotiate with non indigenous institutions. Both in the past and in the present ritual and contemporary performances are arenas where to encounter and resist but also where new perspectives and modalities of confrontation emerge.
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