After a brief bloom in the Hellenistic period, didactic epigrams remain rather episodic and marginal in the Greek poetry, while in Latin they seem to be even absent until late antiquity. Conversely, in late Latin literature the didactic epigram - especially, but not only, in the form of catalogue poem - has a remarkable flourishing with a wide and manifold production, which this paper aims to investigate in its development, formal variety, and thematic range. Texts and authors involved are: Carmina XII sapientum, Argumenta Vergiliana and other poems of the Anthologia Latina, Ausonius’ Caesares and Eclogae, Isidore of Seville's Versus and many didactic poems by Eugenius of Toledo.

Dopo un breve rigoglio in epoca ellenistica, sul versante greco l’epigramma didascalico rimane un fatto piuttosto episodico e marginale, mentre in latino sembra essere addirittura assente fino alla tarda antichità. Nella letteratura tardolatina, al contrario, esso conosce una notevole fioritura e una vasta e differenziata produzione, di cui il presente studio mira a indagare sviluppi, varietà formale e repertorio tematico. Tra i testi trattati, i Carmina XII sapientum, gli Argumenta Vergiliana e molti carmi dell’Anthologia Latina, i Caesares e le Eclogae di Ausonio, i Versus di Isidoro di Siviglia e i numerosi carmina didascalici di Eugenio di Toledo.

Talia in cattedra: usi didascalici dell’epigramma tardolatino

MONDIN, Luca
2016-01-01

Abstract

After a brief bloom in the Hellenistic period, didactic epigrams remain rather episodic and marginal in the Greek poetry, while in Latin they seem to be even absent until late antiquity. Conversely, in late Latin literature the didactic epigram - especially, but not only, in the form of catalogue poem - has a remarkable flourishing with a wide and manifold production, which this paper aims to investigate in its development, formal variety, and thematic range. Texts and authors involved are: Carmina XII sapientum, Argumenta Vergiliana and other poems of the Anthologia Latina, Ausonius’ Caesares and Eclogae, Isidore of Seville's Versus and many didactic poems by Eugenius of Toledo.
2016
Forme di accesso al sapere in età tardoantica e altomedievale - VI
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
MONDIN Talia in cattedra.pdf

accesso aperto

Descrizione: articolo principale
Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso libero (no vincoli)
Dimensione 487.39 kB
Formato Adobe PDF
487.39 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3679803
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact