The purpose of this contribution is to understand what implies for Italian companies, focusing on the Venetian ones, to become international, also considering the less obvious implications, since today competitiveness increasingly depends on the ability to pursue an international vocation. In summary, the choice of internationalization creates a field on which to test and experiment new business models, a major engine of renewal for a system of enterprises. The Chapter analyses the evident reasons, which are generally known, and especially those are not evident, affecting market strategies and opportunities, concerning four strategic afterthoughts: a) perceiving differently the market and its behaviour; b) reformulating brand strategies; c) reconstructing the dimensions of customer value; d) taking a strategic innovation engine. The chapter then analyses the need to organise the company for the renewed internationalization, where a first aspect concerns the human resources management, a second aspect refers to the institutional and regulatory framework, a third one the labour market. The results and evidences of the research indicate how often the entry mode in a new market is done through a replication of the business model, which subsequently, due to the specificity of context and market, may require adaptation leading to a learning process that can generate an renewal effect (mirroring back) on the original business model adopted in the domestic markets, producing strategic innovation.

Il senso di questo contributo è capire in che cosa consiste per le aziende italiane e venete essere diventate internazionali, considerando anche le implicazioni meno evidenti, poiché la stessa competitività oggi dipende sempre di più dalla capacità di perseguire una vocazione internazionale. In sintesi le scelte di internazionalizzazione sono un terreno sul quale testare, provare, sperimentare nuovi modelli d’impresa, sono un forte motore di rinnovamento di un sistema di imprese. Vengono così analizzate le motivazioni evidenti, che sono generalmente note e soprattutto quelle non evidenti che intervengono nelle strategie di mercato e riguardano quattro opportunità di ripensamento strategico: a) percepire diversamente il mercato e i suoi comportamenti; b) riformulare le politiche di marca; c) ricostruire le dimensioni di valore per il cliente; d) appropriarsi di un motore di innovazione strategica. Il capitolo affronta poi la necessità di organizzare per l’internazionalizzazione rinnovata, dove un primo aspetto riguarda le politiche di gestione del personale, un secondo aspetto si riferisce all’assetto istituzionale e normativo di regolazione dei rapporti di lavoro, un terzo il mercato del lavoro. Le evidenze e le osservazioni delle ricerche indicano come spesso l’ingresso in un mercato internazionale avviene tramite una replicazione del modello di business, che successivamente, per effetto delle specificità di contesto e di mercato, può richiedere un adattamento. Questo primo livello di apprendimento può avere un effetto (mirroring back) di ulteriore apprendimento che modifica il modello di business originario adottato nei mercati domestici e consolidati, producendo innovazione strategica.

Perché le aziende venete devono puntare ai mercati asiatici

PONTIGGIA, Andrea;VESCOVI, Tiziano
2014-01-01

Abstract

The purpose of this contribution is to understand what implies for Italian companies, focusing on the Venetian ones, to become international, also considering the less obvious implications, since today competitiveness increasingly depends on the ability to pursue an international vocation. In summary, the choice of internationalization creates a field on which to test and experiment new business models, a major engine of renewal for a system of enterprises. The Chapter analyses the evident reasons, which are generally known, and especially those are not evident, affecting market strategies and opportunities, concerning four strategic afterthoughts: a) perceiving differently the market and its behaviour; b) reformulating brand strategies; c) reconstructing the dimensions of customer value; d) taking a strategic innovation engine. The chapter then analyses the need to organise the company for the renewed internationalization, where a first aspect concerns the human resources management, a second aspect refers to the institutional and regulatory framework, a third one the labour market. The results and evidences of the research indicate how often the entry mode in a new market is done through a replication of the business model, which subsequently, due to the specificity of context and market, may require adaptation leading to a learning process that can generate an renewal effect (mirroring back) on the original business model adopted in the domestic markets, producing strategic innovation.
2014
Linea diretta con l'Asia. Fare Business a Oriente
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Linea diretta con l'Asia - Vescovi Pontiggia.pdf

accesso aperto

Tipologia: Documento in Pre-print
Licenza: Accesso gratuito (solo visione)
Dimensione 128.72 kB
Formato Adobe PDF
128.72 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/42393
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact