Assuming that the main purpose of education is allowing the learner to take charge of the own personal construction of meaning, it will be necessary to move the focus from the results to the psychogenesis of knowledge and of its structures. In this direction, the thoughts on the origin, the development and the current state of the own structures of meaning, as on the need of a continuous reorganization of the mental models (cognitive flexibility) and of crossing a certain informative unit from different directions (multiple representations of the information), have definitely a fundamental importance. As a consequence, one of the pedagogical challenges is the teaching of the complexity in a cognitively tractable way and preparing students to be flexibly adaptive thinkers, also through the support of mindtools actuating and facilitating the critical thinking and the attainment of advanced learning goals (such as the control of complex concepts and the ability of using the acquired knowledge in situations that are different from the initial ones).

Assumendo che la finalità principale dell’educazione sia quella di consentire a chi apprende di farsi carico della propria personale costruzione di significato, sarà necessario spostare il focus dai risultati alla psicogenesi della conoscenza e delle sue strutture. In questo senso, hanno un’importanza fondamentale i pensieri sull’origine, lo sviluppo e lo stato attuale delle strutture personali di significato e sulla necessità di una continua riorganizzazione dei modelli mentali (flessibilità cognitiva) e dell’incrocio di alcune unità informative a partire da diverse direzioni (rappresentazioni multiple dell’informazione). Come conseguenza di ciò, una delle sfide pedagogiche è l’insegnamento della complessità in un modo cognitivamente trattabile e preparare gli studenti ad essere pensatori adattivi flessibili, anche attraverso il sostegno di strumenti mentali che attuino e facilitino il pensiero critico e il raggiungimento di obiettivi d’apprendimento avanzati (come il controllo di concetti complessi e l’abilità di utilizzare la conoscenza acquisita in situazioni diverse da quelle iniziali).

Pensatori adattivi. Per una pedagogia della complessità

Ines Giunta
2011-01-01

Abstract

Assuming that the main purpose of education is allowing the learner to take charge of the own personal construction of meaning, it will be necessary to move the focus from the results to the psychogenesis of knowledge and of its structures. In this direction, the thoughts on the origin, the development and the current state of the own structures of meaning, as on the need of a continuous reorganization of the mental models (cognitive flexibility) and of crossing a certain informative unit from different directions (multiple representations of the information), have definitely a fundamental importance. As a consequence, one of the pedagogical challenges is the teaching of the complexity in a cognitively tractable way and preparing students to be flexibly adaptive thinkers, also through the support of mindtools actuating and facilitating the critical thinking and the attainment of advanced learning goals (such as the control of complex concepts and the ability of using the acquired knowledge in situations that are different from the initial ones).
2011
IX
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pensatori.pdf

non disponibili

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 183.56 kB
Formato Adobe PDF
183.56 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3703883
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact