The invitation to rethink the school aspire to a profound renewal, aimed at the heart of the problems that afflict it, enter immediately into an ecological, systemic vision, that is attentive to be redeployed them within the web of life and to give sense. Among them, evaluation merit particular attention, as called upon to play a regulatory function of the system, the results of which determine its efficiency in managing the complexity and sometimes even its same survival. In order to view this, it can not understand how it is necessary to set the criteria for the evaluation of the system if not from a deep understanding of the many, constant, stubborn resistance that accompanied the many innovations introduced over the years by the Ministry on evaluation. In this direction, the paper presents the results of a qualitative research, which was accompanied by a broader quantitative research, about the survay of the dimensions of the teacher’s attitudes in respect of evaluation, conducted in order to read and interpret the phenomenon in its specific interconnections and interdependencies.

L’invito a ripensare la scuola puntando ad un rinnovamento profondo, che miri al cuore dei problemi che la affliggono immette da subito in una visione ecologica, sistemica, che sia attenta, cioè, a ricollocarli all’interno della rete della vita e a ridarvi senso. Tra questi, merita particolare attenzione la valutazione, in quanto chiamata a svolgere una funzione regolativa del sistema, i cui esiti determinano la sua efficienza nella gestione della complessità e, talvolta, persino la sua stessa sopravvivenza. In ordine a questa concezione, non si può cogliere in che modo occorra impostare i criteri per la valutazione di sistema se non partendo da una comprensione profonda, appunto, delle numerose, costanti, pervicaci resistenze che hanno accompagnato le tante innovazioni proposte negli anni dal Ministero in materia di valutazione. In tale direzione di impegno, il paper presenta gli esiti di una ricerca qualitativa, che si è affiancata ad una più ampia ricerca quantitativa, sulla rilevazione delle dimensioni degli atteggiamenti dei docenti nei confronti della valutazione dell’insegnamento, condotta allo scopo di leggere e interpretare il fenomeno nelle sue specifiche interconnessioni e interdipendenze.

Le ragioni profonde di una ‘resistenza’. Una lettura sistemica del sistema scuola

Ines Giunta
2016-01-01

Abstract

The invitation to rethink the school aspire to a profound renewal, aimed at the heart of the problems that afflict it, enter immediately into an ecological, systemic vision, that is attentive to be redeployed them within the web of life and to give sense. Among them, evaluation merit particular attention, as called upon to play a regulatory function of the system, the results of which determine its efficiency in managing the complexity and sometimes even its same survival. In order to view this, it can not understand how it is necessary to set the criteria for the evaluation of the system if not from a deep understanding of the many, constant, stubborn resistance that accompanied the many innovations introduced over the years by the Ministry on evaluation. In this direction, the paper presents the results of a qualitative research, which was accompanied by a broader quantitative research, about the survay of the dimensions of the teacher’s attitudes in respect of evaluation, conducted in order to read and interpret the phenomenon in its specific interconnections and interdependencies.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
3 Le ragioni.pdf

non disponibili

Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Accesso chiuso-personale
Dimensione 633.53 kB
Formato Adobe PDF
633.53 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in ARCA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10278/3703840
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact