A scarcely investigated fragment testifying to the “fortune” of the character of Dido is the integral reuse of Aen. IV 415 in Auson. epigr. 75 Green. The line quoted from Virgil, ne quid inexpertum frustra moritura relinquat, that in Aeneid occurs after Dido has failed to prevent Aeneas from departing, and crucially marks the queen’s resolution to kill herself, in Ausonius closes, like an aprosdoketon, the didascalia of a pornographic tableau, in which Crispa is engaged with four partners at the same time. Behind Ausonius’ mulier impudica we can glimpse the Carthaginian queen. This procedure is backed by the allegorical reading, practiced at least from the 5th century, which interprets Dido as the personification of libido (hence Dante will set her up in the second round of his Inferno). Ausonius’ epigram, then, can be read as a sneer to the commonplace that makes Dido an exemplum of feminine virtue - as the woman who ascended onto the pyre in order to escape the marriage with the Gaetulian king and to remain faithful to her late husband, Sichaeus - and, according to the Christian standard view, a paradigm of mulier uniuira. Ausonius thus stresses to the utmost that feature of the Virgilian Dido which was most popular amongst the Romans, or at any rate amongst those of Late Antiquity, namely her sensuality.

L’epigramma di sei distici elegiaci che precede la praefatio in prosa all’Ars de nomine et verbo del grammatico Foca (V sec. d.C.?) costituisce, se non proprio un unicum, un caso isolato di prefazione poetica a un’opera latina in prosa. Foca vi afferma orgogliosamente il carattere di novità che, a fronte di un contenuto quanto mai tradizionale, contraddistingue il suo trattato, mantenuto in sapiente equilibrio tra la completezza dell’informazione e l’economia propria di un compendio. All’interno del dettato, complessivamente alieno dalla formularità e dalla tecnica ‘combinatoria’ mediamente tipiche della versificazione tardoantica, si coglie la presenza dominante del modello di Marziale, accortamente attinto in alcuni momenti programmatici (I 2, II 1 e XIII 1) per sostenere con una voce esemplare l’epigramma proemiale, inteso a vantare l’originalità e lo statuto strategicamente ‘breve’ dell’Ars di Foca. Se nella trattatistica grammaticale, tutta sacrificata alla natura tecnica del testo, la prefazione rappresenta di per sé un breve spazio riservato alla ‘Selbstdarstellung’ e al bello stile, la inusitata formula prosimetrica adottata da Foca guadagna all’autore un più ampio margine di letterarietà. L’epigramma liminare, inteso in primis ad elevare il tenore artistico del testo, al di là dell’evidente scopo decorativo assurge, anche grazie al contributo allusivo di Marziale, al livello metaletterario di una vera e propria poetica, che riscatta la scrittura compendiaria dal rango subalterno di ‘palinsesto’ attribuendole una propria originalità e, in nome dell’utilitas, una sua autonoma dignità, tale da esporla al plauso dei diserti così come al morso immancabile dell’invidia.

Didone hard-core

MONDIN, Luca
2004-01-01

Abstract

A scarcely investigated fragment testifying to the “fortune” of the character of Dido is the integral reuse of Aen. IV 415 in Auson. epigr. 75 Green. The line quoted from Virgil, ne quid inexpertum frustra moritura relinquat, that in Aeneid occurs after Dido has failed to prevent Aeneas from departing, and crucially marks the queen’s resolution to kill herself, in Ausonius closes, like an aprosdoketon, the didascalia of a pornographic tableau, in which Crispa is engaged with four partners at the same time. Behind Ausonius’ mulier impudica we can glimpse the Carthaginian queen. This procedure is backed by the allegorical reading, practiced at least from the 5th century, which interprets Dido as the personification of libido (hence Dante will set her up in the second round of his Inferno). Ausonius’ epigram, then, can be read as a sneer to the commonplace that makes Dido an exemplum of feminine virtue - as the woman who ascended onto the pyre in order to escape the marriage with the Gaetulian king and to remain faithful to her late husband, Sichaeus - and, according to the Christian standard view, a paradigm of mulier uniuira. Ausonius thus stresses to the utmost that feature of the Virgilian Dido which was most popular amongst the Romans, or at any rate amongst those of Late Antiquity, namely her sensuality.
2004
3 (2003-2004)
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